A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Closed Exhibitions in the Museum of Music History


Bartók and his violinist partners - Documents from the estates of Imre Waldbauer and Zoltán Székelykiallitas profilkep

Exhibition in the 2nd room of the Museum of Music History

Curator: VIKÁRIUS László, NÉMETH Zsombor, BÜKY Virág

TEMPORARY EXHIBITION

The exhibition is open: From 29 September to 26 March 2023

 

 

The composer, pianist and folklorist Béla Bartók (1881–1945) often composed for the other most important solo concert instrument of the period, the violin. Apart from his youthful output he created two Sonatas for violin and piano (1921 and 1922, for Jelly Arányi), two Rhapsodies (1928, for Joseph Szigeti and Zoltán Székely) and two Violin Concertos; the first movement of the withdrawn early Violin Concerto (1908, for Stefi Geyer) was also published as the first, “Ideal,” movement of the Two Portraits and a second Violin Concerto was composed twenty years later (1937/38) commissioned by Zoltán Székely. One of his very last completed works was the Sonata for Solo Violin, composed for Yehudi Menuhin in America (1944). Bartók regularly appeared on the concert platform with great violinists, mainly former pupils of Jenő Hubay’s famous violin school. Imre Waldbauer was also one of them. With his quartet ensemble, however, he also played a crucial role in the early performance history of Bartók’s six String quartets.

The temporary exhibition of the Budapest Bartók Archives principally presents for the first time documents that have recently become part of its collections. On the one hand, manuscripts, music scores, letters and other memorabilia from Imre Waldbauer’s estate have been donated to the Bartók Archives by the widow and daughter of Ivan Waldbauer, the violinist’s son. On the other hand, the Hungarian State purchased Bartók’s letters to Zoltán Székely depositing it at the Archives. Further documents from the collection of the Archives (music manuscripts, programme bills, letters, photos, archival sound recordings) supplement and help to inter pret the new acquisitions, unique sources also for research and witnesses of a signi ficant chapter of 20th-century music history of lasting relevance and rare international importance. They are mementos of great works of art as well as enlightening documents of the relationship between artistic creation and performance.

 

Curator: VIKÁRIUS László, NÉMETH Zsombor, BÜKY Virág
Contributors from the Museum of Music History: BORZ Zsófia, GÖMÖRI-CSONKA Szilvia,

from the Bartók Archives: SCHMIDT Zsuzsanna
Design: DEÁK Panka

 

Sponsores:

tamogato

 

 

Pictures of the exhibition:

 

 

Pictures of the opening ceremony: