A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Closed Exhibitions in the Museum of Music History


Hungarian Violin Makers. The Kónya Family and the Disciples Konya cat cover

Temporary exhibition in the 7th room of the Museum of Music History

Curator: Anna Baranyi

The exhibition is open: From 1 October 2015

 

The first member of a three-generation family of major Hungarian instrument makers István Kónya (1919–1999), began building instruments for their own pleasure, in a self-taught manner. His instruments were first noticed by the Tátrai String Quartet, and David Oistrakh, later it was Yehudi Menuhin who gave him the impetus to study at the age of forty-five in Cremona (Italy). After obtaining his diploma, he returned to Hungary and worked at his workshop in the locality of Tata. Both of his sons entered his footsteps. The elder, István (b. 1946), also studied in Cremona and earned a reputation there under the name of Stefano Conia. However, the second son, Lajos Kónya (b. 1948), remained in Hungary, it was here that he studied and later opened an own workshop. The third generation of the family is active partly in Cremona (Stefano Conia Jr, b. 1975) and partly in Budapest (Lajos Kónya Jr, b. 1977).

 

The impact of the Kónya violin makers extends beyond the immediate family framework, as Stefano Conia raised a large number of foreign disciples in Cremona, while both Lajos Kónya Snr and Lajos Kónya Jr have disciples in Hungary, like András Tassy and Róbert Baki.    

 

Our exhibition offers an insight into the activity of Kónya family and their Hungarian disciples, by showcasing instruments, diplomas, and awards, as well as photographs and artefacts.

 

Pictures of the exhibition:

  • 01_P1080192
  • 02_P1080159
  • 03_P1080188
  • 04_P1080157
  • 05_P1080168
  • 06_P1080160
  • 07_P1080161
  • 08_P1080162
  • 10_P1080167
  • 11_P1080174
  • 12_P1080175
  • 13_P1080186
  • 14_P1080176
  • 15_P1080177
  • 16_P1080179
  • 17_P1080180
  • 18_P1080190

 

Pictures of the opening ceremony (1 October 2015):

  • P1080193
  • P1080195
  • P1080200
  • P1080201
  • P1080206
  • P1080212
  • P1080214
  • P1080216
  • P1080221
  • P1080226
  • P1080234
  • P1080237
  • P1080239
  • P1080242
  • P1080243
  • P1080244
  • P1080249
  • P1080253
  • P1080263
  • P1080264

 

Directed by: Anna Baranyi

Executed by 
members of the Museum of Music History: Anna Baranyi, Péter Gerő 

Sponsors: 
National Cultural Fund, HAS Research Centre for the Humanities