A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Closed Exhibitions in the Museum of Music History
“Musical Instrument or Art Object?” - The restoration of the Könnicke-fortepiano
Exhibition in the 7th room of the Museum of Music History
Curator: Péter GERŐ
TEMPORARY EXHIBITION
The exhibition is open: From 28 November 2019 to 29 November 2020 EXTENDED to 31 October 2021
In 2015 the fortepiano built in 1796 by Johann Jacob Könnicke (c.1756 –1811) was received from the Janus Pannonius Museum in Pécs, to which it had come in 1959 from the possession of painter Jenő Gábor (1893–1968).
With the help and support of the NKA, restoration of the fortepiano, which is of significant value even in international terms, was completed in the restoration workshop of the Museum of Music History. The unplayable instrument was in a severely deteriorated condition, its owners hadn’t cared much about its renovation. However, from the point of view of the history of musical instruments these circumstances, where over the centuries no serious modifications had been made, may be regarded as fortunate. Interventions primarily involved the maintenance of the strings, and did not touch other important parts. So the instrument stood with the overwhelming proportion of its original elements, thus the opportunity was presented to entirely restore it to its original condition, including the mechanics and other components necessary for its operation.
During the restoration numerous interesting trade problems were encountered. One of the most attention demanding was the dismantling of the just 3 mm thick soundboard, it was broken into several pieces, the bonded joints had come apart, and due to the pressure of the strings the soundboard had become wavy. All these and further special restoration processes are shown with the aid of our photographic documentation.
.
Curator: Péter GERŐ
Co-curator: Anna BARANYI
Restorer: Péter GERŐ
Photographs: TIHANYI–BAKOS Fotó Stúdió
Enslish translation: Malcolm SHARPS
Sponsors: NKA, Research Centre for the Humanities
Pictures of the exhibition:
Pictures of the opening ceremony:
Pictures of the conference: