A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Jeney 70 – Conference in Honor to the 70th Birthday of the Composer (March 14th, 2013)

 

Texts of the Papers given at the Conference

Sándor Kovács: The End is Coming, Comrade Pozsgay
Full Text in Hungarian  • Abstract in Hungarian • Abstract in English

Szabolcs Molnár: ’I’m Just Looking for the Word’, or the Way Critics Reflect to Novelties
Full Text in Hungarian  • Abstract in Hungarian • Abstract in English

Anna Dalos: Political Opposition, Neo-Avantgarde, Double Talk. On the Context of the Új Zenei Stúdió (New Music Studio) in the 1970s
Full Text in Hungarian  • Abstract in Hungarian • Abstract in English

Tünde Szitha: ’Although we formed it, it was him who established the Új Zenei Stúdió (New Music Studio).’ Albert Simon the Teacher and Spiritual Leader
Full Text in Hungarian  • Abstract in Hungarian • Abstract in English

Balázs Déri: Contemplations on the Possibilities and Impossibilities of Contemporary Sacred Music Composition
Full Text in Hungarian  • Abstract in Hungarian • Abstract in English

Zoltán Farkas: Woher? Wohin? The Contrafactum Technique of Zoltán Jeney
Full Text in Hungarian  • Abstract in Hungarian • Abstract in English