MTA BTK Zenetudományi IntézetMTA BTK Zenetudományi Intézet MTA HUN-REN BTK ZTI BTK ZTI (English) MTA HUN-REN BTK ZTI BTK ZTI (English)
AMUROB (Archivum Musicae Rituum Orientalium Budapestinense)

A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Az AMUROB (Archivum Musicae Rituum Orientalium Budapestinense) nagyrészt a bizánci és ókeleti keresztény liturgikus, paraliturgikus és népzene gyűjteménye, mely az MTA Zenetudományi Intézete népzenei archívumának része. Mivel a gyűjtők általában e zenék kontextusát is meg akarták ismerni, keleti kutatóútjaik során rögzítettek zsidó és muszlim zenei anyagokat is. Szerves összetartozásuk révén az ezektől függetlenül gyűjtött zsidó és muszlim zenei anyag az AMUROB látókörébe tartozik. A különböző adathordozókra rögzített gyűjtések teljes anyagát az elmúlt néhány év során digitalizáltuk.

 

blue arrow   Az AMUROB kontextusa és céljai

blue arrow   Gyűjteményi egységek

blue arrow small  Borsai Ilona kopt és más közel-keleti gyűjtései (1966–1971)

blue arrow small  Déri Balázs keleti és közép-európai bizánci és ókeleti keresztény, valamint zsidó zenei gyűjtései (1993–)

blue arrow small  További vallásos zenei gyűjtemények

blue arrow small  Történeti énektár

blue arrow small  Kották

blue arrow small  Katalógus (1.)

blue arrow small  Katalógus (2.)

blue arrow small  Katalógus (R)

blue arrow small  Katalógus (Y)

 

blue arrow small  Antal József gyűjtemény

blue arrow small  Görögkatolikus liturgikus zenei gyűjtések (ld. még Déri Balázs gyűjtéseit)

blue arrow small  Zsidó liturgikus zenei gyűjtések (ld. még Borsai Ilona és Déri Balázs gyűjtéseit)

blue arrow small  Szlovén (Vend-vidéki) énekeskönyvek és gyűjtés

blue arrow small  Szlovén Tudományos Akadéjmia Etnomuzikológiai Intézet gyűjteményéből

 

blue arrow small  BIBLIOTHECA AMUROB 1.

pdf Logiké latreia. Collected essays of Ilona Borsai on Coptic music in its context

pdf The significance of the Oriental Christian rites for music history

pdf General characteristics of the chant of the Coptic mass

pdf Is ‘octoechos’ found in the Coptic chant system?

pdf Music of the Coptic rite

pdf In search of the ancient music of the Pharaohs

pdf Egyptian traditional melodies and their importance for research into the ancient music of the Pharaohs

pdf Ornamental variations in the interpretation of a Coptic hymn

pdf A melodic type special to the Coptic hymns of the month of Kiahk

pdf The Byzantine troparion ‘O Monogenés’ in the practice of Coptic chant

pdf Two characteristic chants of Coptic Holy Week

pdf Coptic melodies to Byzantine Greek words

pdf Metric and Melody in the Coptic Theotokies

pdf Melody-Formulas of Greek Acclamations in Coptic Liturgy

pdf Melody types of Egyptian wedding songs

pdf I. Congresso Internationale di Studi di Musica Bizantina e Orientale Liturgica. Grottaferrata (Roma), 6–11 May 1968

pdf International Conference on Arab Music in Cairo from 16 to 23 December 1969

pdf Reference list

pdf Contents

blue arrow small  Kottamellékletek

pdf B.I. VI Actes du XIV Congres 1

pdf B.I. VI Actes du XIV Congres 2a

pdf B.I. VI Actes du XIV Congres 2b1-2b4

pdf B.I. VII Az egyiptomi zenei szájhagyomány 1-3

pdf B.I. VII Az egyiptomi zenei szájhagyomány 4-9

pdf B.I. VIII Melodies traditionnelles 1-4

pdf B.I. VIII Melodies traditionnelles 5-11

pdf B.I. IX Un type melodique particulier

pdf B.I. X Deux chants caracteristiques 1-4

pdf B.I. X Deux chants caracteristiques 5

pdf B.I. X Deux chants caracteristiques 6

pdf B.I. XI Melody types

 

blue arrow small  BIBLIOTHECA AMUROB 2.

pdf Balázs Déri: Essays on the Coptic Orthodox Holy Week and Eastern and Other
Orthodox Liturgical Music

pdf Essays