A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
|
Ketty Nez: Hearing Different Spaces: Compositions Inspired by Bartók’s Fieldwork Bartók terem, 2021. november 11. csütörtök, 10 óra |
American composer and pianist Ketty Nez, Associate Professor of Music, Composition and Music Theory at Boston University College of Fine Arts, will present her compositional output inspired by folk musical sources from Central Europe and the Balkans, including music from various cultures collected by Béla Bartók as part of his ethnographic research. She combines freely composed music with gestures and rhythms from folk melodies, while the textures in the accompaniment respond to the needs of the solo performer, featured as “folk singer.” Among her works discussed are chamber music pieces featured on her latest CD double images (double images, sea-changes, 5 moments, the moon returns), her first work to use folk music sources Postcards from the 1930's, and her folk chamber opera The Fiddler and the Old Woman of Rumelia. This presentation will also include Ketty’s piano performance with violinist Máté Vizeli as collaborator.
Az eseményt személyes részvétellel tartjuk meg, ám az előadást a Zenetudományi Intézet interneten keresztül (Zoom-alkalmazással) élőben is közvetíti, valamint a későbbiekben az Intézet honlapján is elérhetővé teszi. A valós idejű közvetítéshez az alábbi linkre kattintva tud csatlakozni: https://zoom.us/j/99243937465?pwd=dEp5MlNYWjdzMmo5ZENTbkxEYXRMZz09. (Meeting ID: 992 4393 7465. Passcode: 657921. Ezekre nincs szükség, amennyiben a linkre kattintva csatlakozik.)
The event will be held in person, but will also be streamed live by the Institute for Musicology via Zoom and will be made available on the Institute’s website in the future. You can join the live stream by clicking on the link below: https://zoom.us/j/99243937465?pwd=dEp5MlNYWjdzMmo5ZENTbkxEYXRMZz09. (Meeting ID: 992 4393 7465. Passcode: 657921. In case you click on the link, these are not necessary.)