A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem - Franz Liszt Academy of Music, Hungary és a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet 2023. október 28-án A dal kimozdítása címmel közös interdiszciplináris konferenciát rendezett a BMC Magyar Zenei Információs Központ és Könyvtárában. Az esemény szervezői Kappanyos András (BTK ITI), Fazekas Gergely (LFZE) és Ignácz Ádám (BTK ZTI) voltak.
A résztvevők – zenetörténészek, szociológusok, esztéták, irodalomtörténészek és színháztörténészek – elsősorban a dalok funkció- és kontextusváltásaival, illetve a fordítás, adaptáció és intertextualitás problémáival foglalkoztak. A Zenetudományi Intézet munkatársai közül Sziklai Sára Bíbor a Hejj, páva kezdetű népdal 1970-es években született feldolgozásairól tartott előadást, míg Ignácz Ádám az államszocializmus időszakában megvalósuló keletnémet–magyar zenei interakciókról beszélt.
A napot egy rendhagyó koncert zárta: Harcsa Veronika (ének), Razvaljajeva Anasztázia (hárfa) és Bolcsó Bálint (elektronika) legújabb, Schubert NOW! című projektje hangzott el, premier előtti formájában.
További részletek a konferenciáról itt érhetők el.
Részletes program és az előadások összefoglalója itt tölthető le.
Ignácz Ádám
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |