A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

jan24

 

Martin Eybl: Collectors: Musical Public and Class Consciousness, Vienna 1740–1810

HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2023. november 28. kedd, 10 óra

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

Vienna underwent dynamic social and economic development in the century of the Enlightenment. A historical description of Vienna that focuses on musical practices, instead of composers and their works, comprises consumers on a newly and rapidly developed market of scores, instruments, and music education. The upper middle class considerably expanded their activities in economy, politics, and the arts. When they started collecting music to perform it at their homes, they took over a practice that in earlier times aristocracy had used exclusively to accumulate cultural capital. Together with the corresponding convivial practices, collecting music became a strategic means both to maintain the traditional social rank or to gain a higher position. Identifying collectors we enter a newly established forum of public discourse about music and a field of competition between first and second society, aristocracy and middle class, a field characterized, as the case may be, by exclusion and cooperation between the social ranks.

 

Az eseményt személyes részvétellel tartjuk meg, ám az előadást a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet interneten keresztül Zoom-alkalmazással élőben is közvetíti, valamint a későbbiekben az Intézet honlapján elérhetővé teszi. Valós idejű közvetítéshez az alábbi linkre kattintva tud csatlakozni pár perccel az esemény előtt: https://us06web.zoom.us/j/88409986975?pwd=a9alXu85yMBIn8qHIeFaJ5zZoIHClD.1. (Meeting ID: 884 0998 6975. Passcode: 100437. Ezekre nincs szükség, amennyiben a linkre kattintva csatlakozik.)