A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
2024. szeptember 27-én került sor a 90 éves Somfai László ünnepélyes köszöntésére a Zenetudományi Intézet Bartók-termében. A Dohnányi Vonósnégyes hangversenyét Richter Pál, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet igazgatójának rövid, személyes hangvételű beszéde vezette fel. A Dóczi Áron–Pintér Dávid–Tornyai Péter–Mód Orsolya összeállítású együttes programja Somfai László két fő kutatás területének alfájától omegájáig ívelt: a koncert Joseph Haydn op. 1 no. 1-es B-dúr vonósnégyesével (Hob.III:1, 1757–1762 körül) kezdődött, majd Bartók Béla 6. vonósnégyesével (BB 119, 1939) zárult. A kettő között elhangzott egy válogatás Soós András 2022-ben az Editio Musica Budapest Zeneműkiadónál megjelent Mikrokozmosz-átirataiból, illetve Tornyai Péter Somfai Lászlónak ajánlott műve, a Fritz und Franz (2018), amelyben Bach Musikalisches Opferjének és Haydn „Császárkvartettjének” témái kaptak új, de az eredetihez méltó köntöst. Az ünnepi hangverseny másnapján került sor a Bartók-összkiadás nemzetközi tanácsadó testületének kétévente megrendezésre kerülő tanácskozására, amelyen – többek között – az elmúlt ülés óta elkészült (30.: 1–6. vonósnégyes: Kritikai megjegyzések; 10.: Népdalfeldolgozások énekhangra és zongorára) és az előkészületben lévő (1–2.: A kékszakállú herceg vára) kötetekről, illetve a jövőbeli tervekről esett szó.
A Bartók-összkiadás szerkesztősége és nemzetközi tanácsadó testületének jelenlévő tagjai, 2024. szeptember 28. Balról jobbra: Németh Zsombor, Nakahara Yusuke, Kerékfy Márton, Annette Oppermann, Wolf-Dieter Seiffert, Lampert Vera, Somfai László, Biró Viola, Felix Meyer, Vikárius László, Malcolm Gillies, Tallián Tibor.