A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

jan24

 

Tatjana Marković: Pluricultural musical life along the Austrian-Ottoman border in the 19th century

HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2024. november 28. csütörtök, 10 óra

1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.

video

The Habsburg southern military frontier was established in the eighteenth century by the empress Maria Theresa and the emperor Joseph II. The “border” here designates not only territorial Habsburg-Ottoman division, but also crossings, trans-bordering, and integration among Serbian, Croatian, Hungarian, Romanian, Slovakian, Jewish and German, communities. I am going to consider cultural network within the Banat (Pancsova/Pantschowa/Pančevo, Nagybecskerek/Großbecskerek/Zrenjanin, Versec/ Werschetz /Vršac) by reconstructing musical life from the multilingual primary sources.

Musical culture of the Banat is characteristic after the migrations and forced settlement of different ethnic groups (first of all Germans), which were continuously changing demographic picture of the region resulted in the complex cultural transfer (the languages and religions; printed media, musical performance practice) and a form of colonialism recently applied to the Habsburg imperial politics and cultural policy (Mahoney, Popescu). I will shed light on the individual (theatre director Karoly/Carl/Karl Rémay) and collective (choral societies) music performance practices from the aspects of multicultutalism and pluriculturalism (Bhati) through Appadurai’s ‘scapes’. This process of transformation from transnational to national self-identifications in the military frontier zone between the two empires, in a wider context of the Central-Eastern Europe, contributes to the (unknown) European music history.

Az eseményt személyes részvétellel tartjuk meg, ám az előadást a Zenetudományi Intézet interneten keresztül Zoom-alkalmazással élőben is közvetíti, valamint a későbbiekben az Intézet honlapján elérhetővé teszi. Valós idejű közvetítéshez a linkre kattintva tud csatlakozni pár perccel az esemény megkezdése előtt: (Meeting ID: 769 044 1289. Passcode: HUNRENBTK. Ezekre nincs szükség, amennyiben a linkre kattintva csatlakozik.)

 

screenshot-2024-11-19-at-11.29.40.jpg

 

Curriculum Vitae

Tatjana Marković is a head of the project Discourses on music at the margins of the Habsburg Monarchy, c. 1750-1914 at the Austrian Academy of Sciences. She is a chair of the Study Group Music and Cultural Studies of the International Musicological Society (since 2007); the (co-)editor of TheMA - Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts (Vienna, since 2013), member of the editorial board of the journals Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae (Budapest), as well as MGG Online and Studies in History and Sociology of Music (the book series of Academic Studies Press, Brighton, MA, London, UK and US). She earned her PhD in musicology at the Univerity of Arts in Belgrade and completed her habilitation at the University of Music and Performing Arts Vienna. Professor at the University of Arts (Department of Musicology) in Belgrade (1993-2015), since 2013 she has been teaching at the University of Music and Performing Arts (The Department of Musicology and Performance Studies) in Vienna. Areas of research: Central/East/Southeast European music and history of musicology (19th-20th centuries) as well as Russian and German-language stage music (18th-20th centuries) with a focus on nationalism, exoticism and orientalism, memory studies, gender studies, imperial legacy. Her fifth book Envoicing the nation. Emerging national opera in the Balkans is in preparations; editor of eleven collected volumes and guest editor of international journals.