A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Viola Biró – László Vikárius (eds.)
Vera Lampert’s (*1944) name has become a concept in musicology, primarily for those interested in the folk music background of Bartók’s music. The source catalog of Bartók’s folk song arrangements is the most influential work of the Hungarian musicologist who has been living in the United States – once member of the Budapest Bartók Archives (1969–1978), than music librarian at Brandeis University in Boston (1983– 2014). Equally important are her large-scale editorial works, two volumes of Bartók writings on folk music, and her participation in the critical edition of Bartók’s compositions. She has also contributed a great number of basic and memorable articles.
This volume contains essays related to Vera Lampert’s research and interest in music history, contributions from leading authorities and younger scholars. The seventeen essays in this linguistically mixed collection of Hungarian or English writings are organized in three chapters: the history of music, ethnomusicology, and – the richest section – Bartók research. Completed with a list of Vera Lampert’s scholarly works, the volume presents studies on questions related to music history, notation, performance history, the relation between folk music and art music, analyses of works and style, and source studies.
Price: 4500 Ft
hungarian–angol language
ISBN: 978 615 5167 61 4
448 pages
1050 gramm
hardcover
Institute for Musicology, HUN-REN Research Centre for the Humanities
Published: 28 January 2025.