A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Scholarly Research and Performance Practice in Bartók Studies: The Importance of the Dialogue

An International Musicological Colloquium

to Celebrate the 50th Anniversary of the
Foundation of the Budapest Bartók Archives
International Bartók Seminar and Festival,

Szombathely (Hungary)

16–18 July 2011

Abstracts of the Papers (pdf) >

Program of the Colloquium >

Szombathely2011 nethirdet 1 300px s

 

To commemorate the 50th anniversary of the foundation of the Budapest Bartók Archives, some of the leading specialists of Béla Bartók’s music were invited for a scholarly conference to be held at the Szombathely Bartók Seminar and Festival in Hungary. The Szombathely Bartók Seminar has had particular significance for Bartók research since its renewal as Seminar and Festival with the motto “Bartók – New Music” from the mid-1980s and it was there that two workshop meetings of the planned Béla Bartók Complete Critical Edition and the 1995 International Bartók Colloquium took place.

Source study, the scholarly edition of works including previously unpublished compositions, the evaluation and analysis of the composer’s own recorded performances of his and other composers’ music have all been central to the activity of the Budapest Bartók Archives since its foundation in 1961. We invited contributions to questions of style and notation in relation to performance practice, as well as analysis of early recordings and comparisons of folkloristic data, a central reference in Bartók’s art, and compositions. Contributions on questions of editing, the significance of editorial decisions in general and the difficulties related to different versions and variant readings in particularly were also encouraged.

The conference also gave opportunity for the staff of the Budapest Bartók Archives to present ongoing major projects, László Somfai’s Béla Bartók Thematic Catalog and the Béla Bartók Complete Critical Edition.

Papers were read in English, German and French.