A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Department: | Bartók Archives |
Degree, position: | PhD, Research Fellow |
Email: | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
Room: | 101 |
Phone: | +36 1 214 6770, Ext. 103 |
CV
Yusuke Nakahara, studied musicology at the Liszt Ferenc Academy of Music in Budapest (2007–2012), and continued PhD study there on a Hungarian state scholarship (2012–2015). He received PhD degree in 2021 with the dissertation titled ‘Genesis and the “Spirit” of Bartók’s Mikrokosmos’. Since September 2015, he has been working at the Budapest Bartók Archives and he is currently a research fellow there. He is the editor of the Béla Bartók Complete Critical Edition, Volumes 40–41 (Mikrokosmos) and has been contributing to work on other volumes, including Volume 9 (Choral works), Volume 10 (Folksong arrangements), Volume 24 (Concert for Orchestra), Volume 30 (the Critical Commentary volume of the string quartets).
Publications
Selected publications:
Research Articles
“A Triumph of Musical Order? Multiple Sources of Inspiration in ‘Prelude and Canon,’ Forty-Four Duos no. 37”. Studia Musicologica Vol. 62 nos. 1–2 (2021): pp. 117–138.
“The Sound of the Uncontrollable: Some Improvisatory Aspects in Béla Bartók’s Musical Thinking.” Musiktheorie Vol. 36 no. 3 (2021): pp. 245–261.
“ Concealed Fragmentariness: On the Compositional Process of Bartók's String Quartets”. Studia Musicologica Vol. 62 nos. 3–4 (2021): pp. 241–276.
Edited Volumes
Mikrokosmos (1). München: Henle and Budapest: Editio Musica, 2020. Béla Bartók Complete Critical Edition Vol. 40.
Mikrokosmos (2). München: Henle and Budapest: Editio Musica, [2021]. Béla Bartók Complete Critical Edition Vol. 41.
NÉMETH, Zsombor; SOMFAI, László; NAKAHARA, Yusuke (eds.). String Quartets (2). München: Henle and Budapest: Editio Musica, [2023]. Béla Bartók Complete Critical Edition Vol. 30.