A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Department: | Bartók Archives |
Degree, position: | PhD, Research Fellow |
Email: | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
Room: | 104 |
Phone: | +36 1 214 6770, Ext. 264 |
CV
Csilla Mária Pintér (b. October 3, 1968, Szombathely) studied musicology at the Liszt Academy of Music between 1992 and 1999, and graduated with a diploma in musicology from there with a dissertation on Olivier Messiaen’s Vingt regards sur l’Enfant-Jésus (“Reflexió és kontempláció Messiaen zenéjében” [Reflection and contemplation in Messiaen’s music], supervisors: Sándor Kovács and Tibor Tallián). She continued her studies as a Ph.D. student at the Liszt Academy between 1999 and 2002. She wrote her Ph.D. dissertation on Bartók’s rhythm (Emblematic Stylistic Marks in Bartók’s Rhythm, 2010, supervisor: László Somfai). She received a Zoltán Kodály scholarship between 2000 and 2002 and is now a research worker of the Bartók Archives of the Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences.
Publications
I. Dissertation
Lényegszerű stílusjegyek Bartók ritmusrendszerében [Emblematic Stylistic Marks in Bartók’s Rhythm]. (Budapest: Liszt Academy of Music, 2010).
II. Full-length study
Erzsébet Szőnyi. Hungarian Composers vol. 24. Edited by Melinda Berlász. Budapest, Mágus Kiadó, 2004, 32 pp.; original Hungarian edition: Szőnyi Erzsébet. Magyar Zeneszerzők 24 Edited by Melinda Berlász. Budapest: Mágus Kiadó, 2003
III. Scholarly articles
“A ritmus autonómiájának kérdései Bartók írásaiban” [The autonomy of rhythm in Bartók’ writings]. Magyar Zene XL/2 (2002 május), pp. 175–200
“A parlando–rubato változatainak jelentősége A kékszakállú herceg vára ritmikai nyelvében” [The significance of different types of parlando–rubato rhythm in the music of Bluebeard’s Castle] Zenetudományi dolgozatok 2003. Edited by Pál Richter and Márta Rudas. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2004, pp. 385–94
IV. Reviews of recordings
“A szemlélődés iskolája – Olivier Messiaen: Vingt regards sur l’Enfant-Jésus. Håkon Austbø – zongora” [A guide to contemplation – Olivier Messiaen: Vingt regards sur l’Enfant-Jésus. Håkon Austbø – piano]. Pannonhalmi Szemle VI/4 (1998), pp. 123–125
“Bizalom a keletkezésben – Kocsis Zoltán Bartók-felvételeiről” [Creation – with confidence: on Zoltán Kocsis’s Bartók recordings. Muzsika XLIV/4 (April 2001), pp. 36–37
V. Article
“Tizenöt év távlatából – Szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztivál, 2000. július 9– 21” [From the vantage point of fifteen years – the Szombathely Bartók Seminar and Festival, July 9 – 21, 2000] Muzsika XLIII/9 (September 2000), pp. 12–16