A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Department: | Archives for 20th–21st Century Hungarian Music |
Degree, position: | PhD, Research Fellow |
Email: | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
Room: | 218/b |
Phone: | +36 1 214 6770, Ext. 114 |
CV
Veronika Kusz (*1980), musicologist; senior research fellow at the HUN-REN RCH Institute for Musicology. She studied musicology at the Liszt Academy, she defended her PhD dissertation in 2010. She was a Fulbright “visiting scholar” in 2005/06 conducting researches in the American Dohnányi Estate in Tallahassee, Fl.
She is the author of the monograph A Wayfaring Stranger: Ernst von Dohnányi’s American Years (1949−1960) published by the University of California Press in 2020, and co-editor (with James A. Grymes) of the volume The Last Romantic in His Own Words published by the Oxford University Press in 2024.
She also published several monographs and editions in Hungarian: Járdányi Pál (2003/2016), Dohnányi amerikai évei [Dohnányi’s American years] (2015), Dohnányi Ernő: Válogatott írások és nyilatkozatok [Selected writings and interviews] (2020), Mesterem emlékének. Vázsonyi Bálint és az első Dohnányi-monográfia [To the memory of my master. Bálint Vázsonyi and the first monograph on Dohnányi] (2022). She attended several international conferences, and has published articles in international journals such American Music or Notes.
She is currently working on the edition of Ernst von Dohnányi’s letters and Leó Weiner’s writings. She has been research fellow of the Institute for Musicology since 2002.
Publications
The Last Romantic in His Own Words. Ernst von Dohnányi’s Selected Writings and Interviews, co-ed. with James A. Grymes (New York: Oxford University Press, 2024).
A Wayfaring Stranger. Ernst von Dohnányi’s American Years, 1949‒1960 (Oakland, CA: University of California Press, 2020).
Dohnányi Ernő: válogatott írások és nyilatkozatok [Ernst von Dohnányi: Selected writings and interviews], ed. (Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2020).
Járdányi Pál (Budapest: BMC, 2016 [1. edition: Mágus, 2005, in English: Mágus, 2006]).
Dohnányi amerikai évei [Dohnányi’s American years] (Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2015).