A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

 BB World Competition logo w300px 

  International Musicological Symposium 

   in the Framework of the

  Bartók World Competition & Festival

 

  Bartók Hall, Institute for Musicology

  Research Centre for the Humanities

  Hungarian Academy of Sciences

  

  14-15 September 2017

 

 

Programme Booklet of the Symposium in English (pdf) > 

Competition Catalogue >

Official Website of the Bartók World Competition and Festival >

 

Programme of the Symposium

 

Session 1 (morning) Thursday, 14 September 2017

 

9.45–10.00 Opening addresses

 

10.00–11.15 Keynote speech

David Cooper (Leeds University): Bartók, Biography and the Violin

 

11.30–13.00 Paper session, chair: David Cooper

Virág Büky (Budapest Bartók Archives): The Appearance of the ‘Ideal’ and other Topoi in Bartók’s Two Violin-Piano Sonatas

Sylveline Bourion (Université de Montréal): Bartók on the Violin: Integration and Transformation of Romanian and Hungarian Folk Music in His Two Violin Rhapsodies

Zsombor Németh (Liszt Academy of Music, Budapest): Imre Waldbauer and Béla Bartók

 

 

Session 2 (afternoon) Thursday, 14 September 2017

 

14.00–15.15 Keynote speech

Elliott Antokoletz (University of Texas, Austin): Tonality or Atonality in Bartók’s Sonata No. 2? From Folk Modalities to a Twelve-Tone Language

 

15.30–17.00 Paper session, chair: Elliott Antokoletz

Sarah Lucas (University of Iowa): Performance and Reception of Bartók’s Violin Music during His First Concert Tour of the United States (1927–1928)

Viola Biró (Budapest Bartók Archives): Bartók’s Violin Players from Maramureş

Yusuke Nakahara (Budapest Bartók Archives): A Triumph of Musical Order? Multiple Sources of Inspiration in “Prelude and Canon,” Forty-Four Duos, No. 37

 

 

Session 3 (morning) Friday, 15 September 2017

 

10.00–11.15 Keynote speech

Peter Laki (Bard College): The Decade of the Violin Concerto: New Music and the Performer in the 1930s

 

11.30–13.00 Paper session, chair: Peter Laki

István G. Németh (Institute for Musicology, Budapest): The Influence of Bartók’s Verbunkos-Based Violin Parts on the Work of Adrian Pop

Mohammad Moussa Khalaf (Bar-Ilan University, Israel): Bartók’s Violin: An Arab Musician Looks at the Western World

 

 

Session 4 (afternoon) Friday, 15 September 2017

 

14.00–15.15 Keynote speech

László Somfai (Budapest Bartók Archives): Bartók’s Violin and Piano Sonatas Nos. 1–2: Compositional Process

 

15.30–17.00 Violin Workshop

Joseph Puglia (Koninklijk Conservatorium, Den Haag): Workshop on Duos for Two Violins by Bartók and Berio

 
    

***

 

Organized by 

 

zenetudomanyi szines web s  Zeneakademia logo w200px
Institute for Musicology
Research Centre for the Humanities
Hungarian Academy of Sciences

Liszt Academy of Music

 

 

Sponsored by

 

EMMI logo angol w140px  

Ministry of Human Capacities