A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
![]() |
International Musicological Symposium in the Framework of the Bartók World Competition & Festival
Bartók Hall, Institute for Musicology Research Centre for the Humanities Hungarian Academy of Sciences
|
Programme Booklet of the Symposium in English (pdf) >
Official Website of the Bartók World Competition and Festival >
Programme of the Symposium
Session 1 (morning) Thursday, 14 September 2017
9.45–10.00 Opening addresses
10.00–11.15 Keynote speech
David Cooper (Leeds University): Bartók, Biography and the Violin
11.30–13.00 Paper session, chair: David Cooper
Virág Büky (Budapest Bartók Archives): The Appearance of the ‘Ideal’ and other Topoi in Bartók’s Two Violin-Piano Sonatas
Sylveline Bourion (Université de Montréal): Bartók on the Violin: Integration and Transformation of Romanian and Hungarian Folk Music in His Two Violin Rhapsodies
Zsombor Németh (Liszt Academy of Music, Budapest): Imre Waldbauer and Béla Bartók
Session 2 (afternoon) Thursday, 14 September 2017
14.00–15.15 Keynote speech
Elliott Antokoletz (University of Texas, Austin): Tonality or Atonality in Bartók’s Sonata No. 2? From Folk Modalities to a Twelve-Tone Language
15.30–17.00 Paper session, chair: Elliott Antokoletz
Sarah Lucas (University of Iowa): Performance and Reception of Bartók’s Violin Music during His First Concert Tour of the United States (1927–1928)
Viola Biró (Budapest Bartók Archives): Bartók’s Violin Players from Maramureş
Yusuke Nakahara (Budapest Bartók Archives): A Triumph of Musical Order? Multiple Sources of Inspiration in “Prelude and Canon,” Forty-Four Duos, No. 37
Session 3 (morning) Friday, 15 September 2017
10.00–11.15 Keynote speech
Peter Laki (Bard College): The Decade of the Violin Concerto: New Music and the Performer in the 1930s
11.30–13.00 Paper session, chair: Peter Laki
István G. Németh (Institute for Musicology, Budapest): The Influence of Bartók’s Verbunkos-Based Violin Parts on the Work of Adrian Pop
Mohammad Moussa Khalaf (Bar-Ilan University, Israel): Bartók’s Violin: An Arab Musician Looks at the Western World
Session 4 (afternoon) Friday, 15 September 2017
14.00–15.15 Keynote speech
László Somfai (Budapest Bartók Archives): Bartók’s Violin and Piano Sonatas Nos. 1–2: Compositional Process
15.30–17.00 Violin Workshop
Joseph Puglia (Koninklijk Conservatorium, Den Haag): Workshop on Duos for Two Violins by Bartók and Berio
***
Organized by
![]() |
![]() |
Institute for Musicology Research Centre for the Humanities Hungarian Academy of Sciences |
Liszt Academy of Music
|
Sponsored by
![]() |
Ministry of Human Capacities