A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

 Bartok WC&F piano 2019 w300px 

  International Musicological Symposium 

   in the Framework of the

  Bartók World Competition & Festival

 

  Bartók Hall, Institute for Musicology

  Research Centre for the Humanities

    

  14 September 2019

 

 

Programme Booklet of the Symposium in English (pdf) > 

Competition Catalogue >

Official Website of the Bartók World Competition and Festival >

 

Programme of the Symposium

 

MORNING SESSION, SATURDAY, 14 SEPTEMBER 2019

 

9:00 Greetings and Introduction

Pál Richter (director of the Institute for Musicology)

and László Vikárius (head of the Budapest Bartók Archives)

 

9:15 Keynote Speech

Malcolm Gillies (Australian National University/King’s College London): Bartók and Virtuosity: The Three Studies Op. 18

 

9:45 Paper Session (I), chair: Malcolm Gillies

Llorenç Prats Boscà (Liszt Academy of Music, Budapest/Music University of Balearic Islands, Mallorca): Traces of Bartók’s Piano Style in 1926: An Analysis of His Concert Arrangements (Transcriptions) of Italian Baroque Keyboard Music

Zsuzsanna Könyves-Tóth (Liszt Academy of Music, Budapest): Noises, Frogs, and a Shepherd: Heritage and Progressivity in Bartók’s Night Music for Piano

Yusuke Nakahara (Budapest Bartók Archives): “Six Dances in Bulgarian Rhythm”: Pedagogical and Social (Re-)Considerations

 

10:45 Discussion

 

10:55 Coffee break

 

11:10 Continuation of Paper Session (I)

Viola Biró (Budapest Bartók Archives): “In Walachian Style”: The Formation of a Musical Character

Martin Elek (Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities, Budapest/University of Cambridge): Parlando-Rubato in Bartók’s Piano Playing

Javier López Jorge (Liszt Academy of Music, Budapest): Bartók’s Performing Editions of Mozart Piano Sonatas: A Graphic Representation of the So-Called Vienna-Budapest Tradition and Bartók’s Personal Performing Practice

 

12:10 Discussion

 

12:20 Lunch break

 

AFTERNOON SESSION, SATURDAY, 14 SEPTEMBER 2019

 

14:00 Keynote Speech

Richard Taruskin (University of California, Berkeley): Stravinsky, Ditta, and the First Piano Concerto

 

14:30 Paper Session (II), chair: Richard Taruskin

Sarah Lucas (Texas A&M University, Kingsville): Early Editions of Bartók’s First Piano Concerto: An Examination of the Publication and Distribution Process

Virág Büky (Budapest Bartók Archives): Mozart, Ditta, and the Third Piano Concerto: Some Questions about the Mozartian Character of Bartók’s Last Piano Concerto

 

15:10 Discussion

 

15:20 Coffee break

 

15:35 Continuation of Paper Session (II)

Kristína Gotthardtová (Music Department, Slovak Academy of Sciences): Bartók and His Slovakian Contemporaries

István Csaba Németh (Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities, Budapest): “The entire sounding universe in all its diversity”: Péter Vermesy’s Works for Piano and Orchestra, and Their Bartókian Models

 

16:15 Discussion

 

16:25 Coffee break

 

16:40 Béla Bartók, Works for Piano 1914–1920, ed. László Somfai, Béla Bartók Complete Critical Edition Vol. 38

László Somfai (Budapest Bartók Archives): Introduction

Imre Rohmann (Mozarteum, Salzburg):

Works for Piano 1914–1920: Bartók’s Harvard Lectures as Key to the Compositions

 
    

***

 

Organized by 

 

zenetudomanyi szines web s  Zeneakademia logo w200px
Institute for Musicology
Research Centre for the Humanities

Liszt Academy of Music

 

 

Sponsored by

 

EMMI logo angol w140px  

Ministry of Human Capacities