A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
![]() |
International Musicological Symposium in the Framework of the Bartók World Competition & Festival
Bartók Hall, Institute for Musicology Research Centre for the Humanities
|
Programme Booklet of the Symposium in English (pdf) >
Official Website of the Bartók World Competition and Festival >
Programme of the Symposium
MORNING SESSION, SATURDAY, 14 SEPTEMBER 2019
9:00 Greetings and Introduction
Pál Richter (director of the Institute for Musicology)
and László Vikárius (head of the Budapest Bartók Archives)
9:15 Keynote Speech
Malcolm Gillies (Australian National University/King’s College London): Bartók and Virtuosity: The Three Studies Op. 18
9:45 Paper Session (I), chair: Malcolm Gillies
Llorenç Prats Boscà (Liszt Academy of Music, Budapest/Music University of Balearic Islands, Mallorca): Traces of Bartók’s Piano Style in 1926: An Analysis of His Concert Arrangements (Transcriptions) of Italian Baroque Keyboard Music
Zsuzsanna Könyves-Tóth (Liszt Academy of Music, Budapest): Noises, Frogs, and a Shepherd: Heritage and Progressivity in Bartók’s Night Music for Piano
Yusuke Nakahara (Budapest Bartók Archives): “Six Dances in Bulgarian Rhythm”: Pedagogical and Social (Re-)Considerations
10:45 Discussion
10:55 Coffee break
11:10 Continuation of Paper Session (I)
Viola Biró (Budapest Bartók Archives): “In Walachian Style”: The Formation of a Musical Character
Martin Elek (Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities, Budapest/University of Cambridge): Parlando-Rubato in Bartók’s Piano Playing
Javier López Jorge (Liszt Academy of Music, Budapest): Bartók’s Performing Editions of Mozart Piano Sonatas: A Graphic Representation of the So-Called Vienna-Budapest Tradition and Bartók’s Personal Performing Practice
12:10 Discussion
12:20 Lunch break
AFTERNOON SESSION, SATURDAY, 14 SEPTEMBER 2019
14:00 Keynote Speech
Richard Taruskin (University of California, Berkeley): Stravinsky, Ditta, and the First Piano Concerto
14:30 Paper Session (II), chair: Richard Taruskin
Sarah Lucas (Texas A&M University, Kingsville): Early Editions of Bartók’s First Piano Concerto: An Examination of the Publication and Distribution Process
Virág Büky (Budapest Bartók Archives): Mozart, Ditta, and the Third Piano Concerto: Some Questions about the Mozartian Character of Bartók’s Last Piano Concerto
15:10 Discussion
15:20 Coffee break
15:35 Continuation of Paper Session (II)
Kristína Gotthardtová (Music Department, Slovak Academy of Sciences): Bartók and His Slovakian Contemporaries
István Csaba Németh (Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities, Budapest): “The entire sounding universe in all its diversity”: Péter Vermesy’s Works for Piano and Orchestra, and Their Bartókian Models
16:15 Discussion
16:25 Coffee break
16:40 Béla Bartók, Works for Piano 1914–1920, ed. László Somfai, Béla Bartók Complete Critical Edition Vol. 38
László Somfai (Budapest Bartók Archives): Introduction
Imre Rohmann (Mozarteum, Salzburg):
Works for Piano 1914–1920: Bartók’s Harvard Lectures as Key to the Compositions
***
Organized by
![]() |
![]() |
Institute for Musicology Research Centre for the Humanities |
Liszt Academy of Music
|
Sponsored by
![]() |
Ministry of Human Capacities