A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Ez év augusztusában hetedik alkalommal, ezúttal a Somogy megyei Bodrogon kerülhetett sor a Régizenei Nyári Akadémia megrendezésére, melyen immár hagyományosan a Zenetudományi Intézet több munkatársa is részt vett. A Csodaforrás Alternatív Régizenei Egyesület által szervezett kurzus vezetője, Illés Szabolcs mellett a Magyar Zenetörténeti Osztály másik kiváló kutatója, Tóth Emese régizenész, énekes, cimbalomművész és Németh Zsombor a Bartók Archívum régi hangszeres előadásmódban is érdekelt és jártas munkatársa (utóbbi bokros teendői miatt ugyan csak néhány nap erejéig) szintén hozzájárult a bő egyhetes, igen intenzív kurzus magas szakmai színvonalának fenntartásához, emeléséhez. A külföldön, világhírű intézményekben végzett, s részben ma is külföldön élő és munkálkodó tanárok a hihetetlenül lelkes és aktív, kísérletezőkedvvel is megáldott hallgatókkal együtt végül a Szentendrei Teátrum szervezésében megvalósult Barokk Udvarlás rendezvénysorozat keretén belül, nagy tetszést aratott produkcióikban, telt ház előtt mutathatták be a közösen töltött idő alatt elsajátított barokk és reneszánsz műveket.

 

Illés Szabolcs

 vii nyari akademia 1

 

vii nyari akademia 2

 

vii nyari akademia 3

 

vii nyari akademia 4

Fotók: Weszelits András és Illés Szabolcs