A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Jana Laslavíková (PhD studies in musicology under Vladimír Zvara) during her studies of musicology in the University of Comenius in Bratislava visited the University of Vienna and attended lectures on music history by Gernot Gruber, Herbert Seifer and Birgit Lodes. In her dissertation she devoted herself to the history of the Municipal Theatre in Pressburg in 1886-1920, following the research of historians on collective identities and memory of the city. As part of her postdoctoral studies, she attended four-month programs at the Institute of Culture Studies and Theatre History of the Austrian Academy of Sciences in 2017 and 2019. In 2016, she collaborated with the Bratislava City Gallery in preparing an exhibition about the Municipal Theatre in Pressburg. Currently, she works at the Slovak Academy of Sciences in Bratislava, on the Institute of History. In her scientific research, focuses mainly on theatrical life in Pressburg in the 18th and 19th century in the context of the cultural, social and historical changes in the town.
CV
Education
2006 - 2009 |
Comenius University in Bratislava, Faculty of Philosophy, internal doctoral studies, major in Theory of Music |
2001 – 2006 |
Comenius University in Bratislava, Faculty of Philosophy, master´s studies in Musicology |
2000 – 2002 |
Church conservatory, Bratislava, area of church music |
1996 – 2000 |
Conservatory of J. L. Bellu, Banská Bystrica, area of church music |
Studies abroad
09/2019 – 12/2019 |
Austrian Academy of Sciences, Institute of Culture Studies and Theatre History |
09/2017 – 12/2017 | Austrian Academy of Sciences, Institute of Culture Studies and Theatre History Scholarship in the program „Action Austria-Slovakia“ |
10/ 2007 – 02/ 2008 |
University of Vienna, Institute of Musicology |
10/ 2004 – 01/ 2005 | University of Vienna, Institute of Musicology; University of Music and Performing Arts, Institute for Cultural Management and Cultural Studies Scholarship in the program „Action Austria-Slovakia“ |
Scientific activities
01/2018 – present |
Slovak Academy of Sciences, Institute of History, research fellow |
01/2018 – 08/2018 | Slovak Academy of Sciences, Institute of Theatre and Film Research, research fellow |
12/2015 – 12/2017 |
Slovak Academy of Sciences, Institute of Musicology, research fellow |
Teaching Experience at the University and other types of schools
09/ 2015 – 06/ 2016 |
Pan-European University, Faculty of massmedia |
09/ 2014 – 08/ 2015 |
Deputy Director |
09/ 2013 – 08/ 2014 | Piano teaching Art School of J. G. Mendla, Brno |
09/ 2010 – 08/ 2013 | Piano teaching Art School of Pohořelice |
09/ 2006 – 09/ 2009 | Comenius University in Bratislava, Faculty of Philosophy Workshops in PhD studies: Music analysis, Music History |
09/ 2002 – 06/ 2007 |
Piano accompanist |
Further Experience
09/ 2014 – present |
Head coordinator of cultural activities for children, youths and adults |
09/ 2008 – 08/ 2014 | Head coordinator of cultural activities for children, youths and adults Educational Centre Brunea, Brno |
10/ 2005 – 11/ 2005 |
Assistant of international festival of contemporary music Melos-Étos Music centre, Bratislava |
08/ 2004 | Professional experience in the archives of manuscript collections Music museum Slovak National Museum, Bratislava |
09/ 2000 – 06/ 2008 | Coordinator of cultural activities for children, youths and adults Cultural and Educational Centre Ister, Bratislava |
Publications
Monograph
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Mestské divadlo v Prešporku (1886-1899) v kontexte dobovej divadelnej praxe. Pôsobenie riaditeľov Maxa Kmentta a Emanuela Raula. (CD-Rom) Bratislava: Ars Musica v spolupráci s Katedrou muzikológie FiFUK a Ústavom divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, 2018. ISBN 978-80-971672-3-3.
Monograph chapter
LASLAVÍKOVÁ, Jana. Max Reinhardt und Theaterleben in Pressburg am Ende des 19. Jahrhunderts = Max Reinhardt a divadelný život v Bratislave na sklonku 19. storočia. In: Max Reinhardt und Pressburg. Ed. Miloš Mistrík. Wien ; Bratislava : Theatermuseum : Veda, vydavateľstvo SAV Bratislava, 2019, s. 77-97. ISBN 978-3-99020-193-0
Article
LASLAVÍKOVÁ, Jana. Mestské divadlo v Prešporku v kontexte vývoja mestských divadiel v strednej Európe v druhej polovici 19. storočia In: Historický časopis : Historického ústavu SAV, 2019, roč. 67, č. 2, s. 241-263. ISSN 0018-2575.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: European Musical Theatre in the Context of Theatrical Life in Pressburg from the Second Half of the Eighteenth Century to the End of the Nineteenth Century. In: Czech and Slovak Journal of Humanities 2019, 2, s. 70-83.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Prenikanie dramatického diela Josého Echegaraya El gran Galeoto na európsku scénu a jeho recepcia v Bratislave na sklonku 19. storočia. In: Slovenské divadlo : revue dramatických umení 66, 4, 2018, s. 335-347. ISSN 0037-699X.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Between Province and Metropolis. The Opera Repertoire of the Pressburger Stadttheater in the late nineteenth Century. In: Studia Musicologica 58, 3-4, 2017, s. 363 – 377. ISSN 1788-6244.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Prvé roky fungovania Mestského divadla v Prešporku a pôsobenie nemeckého divadelného riaditeľa Maxa Kmentta. In: Musicologica Olomucensia 25, 1, 2017, s. 115-131. ISSN 1212-1193.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Antonín Hořejš – jeho umeleckopriemyselné aktivity na Slovensku v 20. a 30. rokoch 20. storočia a ich odraz v autorových operných kritikách. In: Opus musicum 49, 3, 2017, s. 42 – 57. ISSN 0862-8505.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Ján Batka a jeho vzťah k hudobnému divadlu v deväťdesiatych rokoch 19. storočia. In: Bratislava : Zborník Múzea mesta Bratislavy. Zv. 29. (Zostavovateľ a vedecký redaktor: Daniel Hupko) Bratislava : Múzeum mesta Bratislavy, 2017, s. 81-98. ISBN 978-80-89636-31-0.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Mestské divadlo v Prešporku na sklonku 19. storočia a jeho riaditelia Emanuel Raul a Ignácz Krecsányi. In: Musicologica Slovaca 7 (33), 2016, č. 1, s. 19 – 51. ISSN 1338-2594.
LASLAVÍKOVÁ, Jana: Im Brennpunkt: Das Städtische Theater in Pressburg 1886–1920. In: Musiktheater in Raum und Zeit. Beiträge zur Geschichte der Theaterpraxis in Mitteleuropa im 19. und 20. Jahrhundert. Ed. Vladimír Zvara. Bratislava : Asociácia Corpus v spolupráci s NM CODE 2015, s. 59 – 87. ISBN 978-80-89484-05-8.