A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Jana Laslavíková, PhD, Research Fellow, Institute of Musicology of the Slovak Academy of Sciences; Institute of Theatre and Film Research of the Slovak Academy of Sciences. Her PhD thesis and her work at the Institute of Musicology is closely related to the research topic of the project. Her dissertation (defended in 2009) on the Stadttheater from Bratislava (1886–1920) is based on an exhaustive source research and contains data, such as the complete overview of the activity of the directors of the Bratislava Hungarian and German theatres. Since then several studies have been published and a database of theatrical programmes had been initiated. |
CV
Education
2006 - 2009 |
Comenius University in Bratislava, Faculty of Philosophy, internal doctoral studies, major in Theory of Music |
2001 – 2006 |
Comenius University in Bratislava, Faculty of Philosophy, master´s studies in Musicology |
2000 – 2002 |
Church conservatory, Bratislava, area of church music |
1996 – 2000 |
Conservatory of J. L. Bellu, Banská Bystrica, area of church music |
Studies abroad
From 09/2017
|
Austrian Academy of Sciences, Institute of Culture Studies and Theatre History |
10/ 2007 – 02/ 2008 |
University of Vienna, Institute of Musicology |
10/ 2004 – 01/ 2005 | University of Vienna, Institute of Musicology; University of Music and Performing Arts, Institute for Cultural Management and Cultural Studies Scholarship in the program „Action Austria-Slovakia“ |
Scientific activities
01/2018 – present |
Slovak Academy of Sciences, Institute of Theatre and Film Research, research fellow |
12/2015 – 12/2017 |
Slovak Academy of Sciences, Institute of Musicology, research fellow |
Teaching Experience at the University and other types of schools
09/ 2015 – 06/ 2016 |
Pan-European University, Faculty of massmedia |
09/ 2014 – 08/ 2015 |
Deputy Director |
09/ 2013 – 08/ 2014 | Piano teaching Art School of J. G. Mendla, Brno |
09/ 2010 – 08/ 2013 | Piano teaching Art School of Pohořelice |
09/ 2006 – 09/ 2009 | Comenius University in Bratislava, Faculty of Philosophy Workshops in PhD studies: Music analysis, Music History |
09/ 2002 – 06/ 2007 |
Piano accompanist |
Further Experience
09/ 2014 – present |
Head coordinator of cultural activities for children, youths and adults |
09/ 2008 – 08/ 2014 | Head coordinator of cultural activities for children, youths and adults Educational Centre Brunea, Brno |
10/ 2005 – 11/ 2005 |
Assistant of international festival of contemporary music Melos-Étos Music centre, Bratislava |
08/ 2004 | Professional experience in the archives of manuscript collections Music museum Slovak National Museum, Bratislava |
09/ 2000 – 06/ 2008 | Coordinator of cultural activities for children, youths and adults Cultural and Educational Centre Ister, Bratislava |
Publications
„Antonín Hořejš – jeho umeleckopriemyselné aktivity na Slovensku v 20. a 30. rokoch 20. storočia a ich odraz v autorových operných kritikách“, Opus musicum 49/3 (2017), 42–57.
„Reflexia opery v medzivojnovom období v Bratislave v referátoch Antonína Hořejša“, Slovenské divadlo 65/2 (2017), 142–157.
„Operná produkcia na scéne Mestského divadla počas pôsobenia nemeckého riaditeľa Emanuela Raula v Prešporku“ [Operas Presented on the Stage of the City Theater During the Activity of the German Director Emanuel Raul in Pressburg.], Opus musicum 48/5 (2016), 6–24.
„Mestské divadlo v Prešporku na sklonku 19. storočia a jeho riaditelia Emanuel Raul a Ignácz Krecsányi“ [The City Theater in Pressburg at the End of the 19th Centuy and Its Directors: Emanuel Raul and Krecsányi Ignácz.], Musicologica Slovaca 7 (33)/1 (2016), 19–51.
„Mestské divadlo v Prešporku“. Kurátorka Vyskupová, M., in Mestské divadlo v Prešporku. Výber zo zbierok GMB. (Bratislava, 2016), 7–10.
„Im Brennpunt: Das Städtische Theater in Pressburg 1886–1920“, in Vladimír Zvara (Hg.): Musiktheater in Raum und Zeit. Beiträge zur Geschichte der Theaterpraxis in Mitteleuropa im 19. und 20. Jahrhundert (Bratislava, Asociácia Corpus v spolupráci s NM CODE, 2015), 59–87.
„Poznámky k hosťovaniu Národního divadla z Brna v prešporskom Mestskom divadle v rokoch 1902 a 1905“, Opus musicum 42/6 (2010), 19–31.
„Opera a opereta v Prešporku na sklonku 19. storočia“, in Marta Hulková (ed.): Hudobnohistorický výskum na Slovensku začiatkom 21. storočia, II (Bratislava, Stimul, 2010).
„História Mestského divadla v Prešporku“, Hudobný život 42/7–8 (2010), 34–35.
Mestské divadlo v Prešporku v rokoch 1886 – 1920. Dizertačná práca (Bratislava, 2009).
Ocenenie českej opery v Prešporku. Poznámky k hosťovaniu Národního divadla z Brna v prešporskom Mestskom divadle v rokoch 1902 a 1905. (elektronický zborník z konferencie Česko-německé hudební vztahy v minulosti a současnosti) (Ústí nad Labem, Ediční středisko PF UJEP, 2008).
„Keď lokálne neznamená provinčné. Mestské divadlo v Prešporku v rokoch 1886 -1920: fakty a kontexty“, Slovenská hudba 33/3–4 (2007), 439–465.
Lexikografické heslo Tibor Frešo http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/index.php?option=com_mdictionary&action=record_detail&id=1003562
Lexikografické heslo Juraj Pospíšil
Lexikografické heslo Juraj Mašinda
Lexikografické heslo Peter Breiner