A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Osztály: | Népzene- és Néptánckutató Osztály és Archívum |
Fokozat, beosztás: | PhD, tudományos főmunkatárs, intézetigazgató |
Email: | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. |
Szoba: | 125 |
Telefon: | (1) 214-6770 / 125 |
Életrajz
I. Személyes adatok
Születési idő: 1963. április 25.
Születési hely: Budapest
Állampolgárság: magyar
Családi állapota: nős, felesége SZŰCS Annamária, 1993
Gyermekei: Anna Zsófia (1998)
II. Tanulmányok, tudományos életút
Iskolái:
Alapfok: Kispest, Kossuth téri általános iskola, Budapest, 1969–1977
Középfok: I. László Gimnázium, Budapest, 1977–1981
Felsőfok: Budapesti Műszaki Egyetem, Építőmérnöki Kar, 1982–1987
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, zenetudományi szak, 1990–1995
Doktori képzés: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem doktori iskola (zenetudomány), 1995–1998
Munkahelyek:
- 1994–: MTA Zenetudományi Intézet
Cím: H-1014 Budapest Táncsics M. u. 7.
1995 – tudományos segédmunkatárs
2001 – tudományos munkatárs
2005 – 2011 Népzenei Archívum vezetője
2006 – tudományos főmunkatárs
2006 – az MTA köztestületének tagja
2012 – Népzene- és Néptánckutató Osztály és Archívum vezetője
2012 – az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete igazgatója - 1998–: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
cím: H-1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.
1998 – egyetemi tanársegéd (oktatott tárgyak: zeneelmélet, formatan, népzeneelmélet, magyar népzene)
2007 – egyetemi docens, a Népzene Szakirány vezetője
2009 – Népzene Tanszék vezetője
2012 – az egyetem szenátusának tagja
Fokozatok, akadémiai címek:
MA fokozat:
- okleveles építőmérnök (talajmechanika, út- és vasútépítés), Budapesti Műszaki Egyetem, 1987
- okleveles muzikológus és zeneirodalomtanár, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 1995. (szakdolgozat: Kájoni János: Organo-Missale — Egy XVII. századi ferences kézirat Csíksomlyóról)
PhD fokozat:
- Liszt ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 2004 (disszertáció: A ferences rend dallamkészlete a XVII. században a Kárpát-medencében)
Habilitáció:
- Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 2015
Ösztöndíjak:
- 1995–1997 Kodály Zoltán Ösztöndíj
- 1998. 08. 01–1998. 12. 31 ÖAD (Österreichische Akademische Austauschdienst) ösztöndíj Salzburg, Graz, Wien
- 2006–2009 Bolyai János Ösztöndíj
Társasági tagság:
- 1994– Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság
- 2001– Nemzetközi Himnológiai Társaság
- 2007– International Council of Traditional Music
Tanácsadói, szakértői testületi tagság:
- 2009– MTA Zenetudományi Bizottság
- 2010– OTKA szakértő
- 2010– MAB szakértő
- 2012– Kodály Zoltán Ösztöndíj kuratórium
- 2013– Bolyai János Ösztöndíj szakértő
- 2013– Hungarikum Értéktár Ágazati Szakbizottság (kultúra)
- 2015– Szerzői Jogi Szakértői Bizottság
Díjak, elismerések:
- 2011 – Szabolcsi Bence-díj
- 2016 – Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozata
Lektorálások:
- 2012 – Pávai István Az erdélyi magyar népi tánczene. Kriza János Néprajzi Társaság, Kolozsvár 2012, 452 pp.
- 2013 – Kővári Réka: Deák–Szentes kézirat. The Deák–Szentes Manuscript. Fontes Historici Ordinis Fratrum Minorum in Hungaria. Magyar ferences források 6, Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány, Budapest 2013, 364 pp.
- CD supplement of: Seres András–Szabó Csaba: Csángómagyar daloskönyv. (Hasonmás kiadás, szerk. Pávai István) Hagyományok Háza, Budapest 2013.
- 2015 – Pávai István: Magyarózd népzenéje. Horváth István gyűjtései tükrében. Hagyományok Háza–MTA BTK Zenetudományi Intézet, Budapest 2015, DVD-ROM kísérő tanulmánnyal.
III. Oktatási tevékenység
Középfok:
- 1996–1997 zenetörténet (Ferences Gimnázium, Szentendre)
University courses:
BA, MA
- 1994 –1996 zeneelmélet (speckoll, Eötvös L. Tudományegyetem)
- 1998 – zeneelmélet (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
- 1998 – formatan (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
- 2007 – népzeneelmélet, népzene és műzene kapcsolata (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
- 2010 – népzenei analízis (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
- 2012 – magyar népzene (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
PhD, DLA
- 2012–2013 népzene és műzene kapcsolata
Előadások külföldi egyetemeken, egyéb alkalmakon:
- 2002–2005, 2010 – Bartók Szeminárium, Szombathely (különböző népzenei témákban)
- 2010 – „Klavierwerke von Béla Bartók und ihr volksmusikalischer Kontext” (Vorlesung zum Konzert), Universität für Musik und darstellende Kunst, Wien, 29. 05. 2010.
- 2011 – „Liszts ungarische “Wanderjahre” ” (Vorlesung zum Konzert), Universität für Musik und darstellende Kunst, Wien, 13. 05. 2011.
- 2014 – “Hungarian Folk Music”
- Unversidad Técnica del Norte, Ibarra (Ecuador), 23. 01. 2014.
- Universidad de Cuenca (Ecuador), 31. 01. 2014.
- “Anthology of Hungarian Folk Music”
- Jăzep Vitols Latvian Academy of Music, Riga, 08. 09. 2014.
- Lithuanian Academy of Music and Theatre, Vilnius, 09. 09. 2014.
- 2015 – „Ungarese – zingarese: die Schichten der ungarischen Volksmusik“. Musikhochschule Lübeck (Brahms Festival: All’ Ungarese 02–10 Mai 2015), Lübeck, 10. 05. 2015.
Témavezetés:
PhD, DLA
- 2015 – Erdélyi-Molnár Klára: A Cserhát környéki szlovákság népdalkincsének stílustörténete, stílusrétegei (PhD folyamatban)
- Bolya Mátyás: Folklór adatbázisok – elmélet és gyakorlat (DLA folyamatban)
MA
- 2004 – Kovalcsik Katalin: Formális kommunikáció egy dunántúli oláhcigány báli eseményen (muzikológia MA)
- 2012 – Bolya Mátyás: A citeraoktatás lehetőségei (népzene tanár MA)
- 2014 – Erdélyi-Molnár Klára: A szlovák népdalkincs stílusrétegei (etnomuzikológia MA)
Opponensi tevékenység:
PhD, DLA
- 2005 – Bodnár Gábor: Schumann Heine-dalai a dalciklusokban (DLA, LFZE)
- 2006 – Hegedüs Gönczy Katalin: A dalkísérés művészete Schumann és Wolf dalai alapján (DLA, LFZE)
- Klembala Géza: Retorikai elemek Monteverdi vokális művészetében (DLA, LFZE)
- 2008 – Németh Márta: Hegedűtanítás napjainkban — Kezdők számára írt metódusok összehasonlító elemzése (DLA, LFZE)
- 2010 – Hontvári Csaba: Nemzeti iskolák, stílusok a trombitajátékban (DLA, LFZE)
- 2012– Illés Mária: „A tiszta hangok titka”. Vántus István művészete zeneelméleti rendszerének tükrében (PhD, LFZE)
- Szutrély Katalin: A német dal egy- és többszólamú verziója (DLA, LFZE)
- 2013 – Solymosi Tari Emőke: Lajtha László színpadi művei. Egy ismeretlen műcsoport a szerzői életút kontextusában (PhD, LFZE)
- 2015 – Jánosi András: Az archaikus magyar hegedűjáték (DLA, LFZE)
MA
- 2012 – Szabó Dániel: Kőrispatak népzenéje (folk music teacher MA, LFZE)
- Takács Éva Erzsébet: A perenyeiek Szent Vid-zarándoklata (folk music teacher MA, LFZE)
- Turi András: Dúros harmonizálás két Kapus vidéki bandánál (folk music teacher MA, LFZE)
- 2013 – Balogh Kálmán: Dallamközpontú és harmóniaközpontú cimbalomjáték a magyar néphagyományban (folk music teacher MA, LFZE)
- Csendesné Tóth Lilla Lenke: Egy polgári tanítónő gyermekjátékgyűjtése 1984-ből (folk music teacher MA, LFZE)
- 2014 – Tímár Zsófia: Vujicsics Tihamér élete és munkássága (musicology MA)
- Ábrahám Brigitta: A bujáki Kusnyár Jánosné Molnár Erzsébet énektudásnak zenei rétegei (folk music teacher MA, LFZE)
- Nemesné Sámoly Ágnes: Miklósi – egy somogyi sváb falu hagyományai (folk music teacher MA, LFZE)
- 2015 – Mészáros Erzsébet: A népzene megjelenési formái a zenetörténetben – az operától a feldolgozásokon át a világzenéig (folk music teacher MA, LFZE)
MTA eseti interdiszciplináris bizottság
- 2013 – Juhász Zoltán: Adatbányászat a népzenében c. nagydoktori (Doctor Academiae) dolgozatának írásbeli véleményezése
IV. Szakmai munka és eredményei:
Alkalmazása kezdete óta folyamatosan részt vesz a Zenetudományi Intézet népzenei gyűjteményének feltárását, multimédiás elérését célzó munkálatokban, 2006–2011 a ZTI Népzenei Archívuma EU-s pályázatainak szakmai felelőse volt (2006–2008: Linked European Archives for Ethnomusicological Research /Contract no.: 33808/, 2009–2011: eContentplus program EuropeanaConnect /no.: 528001/ pályázata). Nemzetközi kapcsolatrendszert alakított ki népzenei és folklórdokumentumok archiválását végző szakemberekkel. A pályázatok segítségével sikerült a ZTI népzenei és néptánc archívumát nemzetközileg ismertté és elismertté tenni.
Népzenei gyűjtőutakon legtöbbször Pávai Istvánnal volt. Jelentősebb gyűjtést 1996-ban Moldvában, majd 1998–1999-ben erdélyi (katolikus és protestáns) parasztkántorok között végzett. Kutatásaiban foglalkozott a XVII. századi kéziratokban lejegyzett orgonakíséretek és mai parasztkántorok kísérési módjának összehasonlításával. A folklór-jelenségnek tekinthető kísérési technikákból következtetéseket vont le a XVII. századi gyakorlatra vonatkozóan, értelmezte a korabeli kéziratok különlegességeit. Összességében egy sajátos kísérési módra tudta így ráirányítani a figyelmet.
Eddigi munkásságából említésre méltó még a klasszika–romantika alkotásaiban a különböző formai stratégiák és formai koncepciók tárgykörében a tanításhoz kapcsolódóan folyamatosan végzett vizsgálatai, valamint a multimédia lehetőségeinek kutatása a zenei oktatásban.
Publikációk
Legfontosabb publikációk:
Könyvek:
Der Melodiebestand des Franziskanerordens im Karpatenbecken im 17. Jh. (A ferences rend dallamkészlete a 17. században a Kárpát-medencében),
Fontes Historici Ordinis Fratrum Minorum in Hungaria (Magyar ferences források) 4,
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány, Budapest 2007, 500 pp.
„Kájoni János: Organo=Missale” (ed. Richter Pál),
A Csíksomlyói Ferences Könyvtár Kincsei 3,
Státus Könyvkiadó, Csíkszereda 2005, 600 pp.
A hazai szlovákok énekei. Válogatás Krupa András gyűjteményéből
(válogatta, a bevezető tanulmányokat írta és szerkesztette: Krupa András, Richter Pál),
Magyarországi Szlovákok Kutató Intézete, Békéscsaba 2004, 498 pp.
Tanulmányok:
„Két magyar peremvidék népzenei kapcsolata”,
Ethnographia 110/2, 1999, 349–358.
„Quint- und Oktavparallelen in den Handschriften mit Orgelbegleitung des 17. Jahrhunderts”,
Ars Organi 49, 2001, 19-26.
“The Schumannian déjà vu – Special Strategies in Schumann’s Construction of Large-Scale Forms and Cycles”,
Studia Musicologica, 44/3–4, 2003, 305–320.
„Napja Isten haragjának. Egy temetési ének írásos emlékei és néphagyományban élő változatai”,
Magyar Zene 44/3, 2006, 263–277.
„A magyarországi pálosok zeneélete és zenéje a 18. században”,
Zenetudományi Dolgozatok 2009 (szerk.: Kiss Gábor), MTA Zenetudományi Intézet, Budapest 2010, 135–158.
„Egzotikum és depresszió – értelmezések és félreértelmezések a magyaros stílus kapcsán”,
Magyar Zene 48/1, 2010, 33–47.
“From the Harmonies Used in Folk Music to the Harmonization of Folk Song Arrangaments”
in: Hudba – Integrácie – Interpretácie – Music - Integration – Interpretation. Univerzita Konstantina Filozofa v Nitre, Nitra 2013, pp. 109–148.
Összes publikáció: Magyar Tudományos Művek Tára