A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Az archívum saját eseményei
Megjelent Szabó Ferenc János His Master's Voice, 1928. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium gramofonakciója című kismonográfiája a Musicologia Hungarica sorozat 6. köteteként (sorozatszerkesztő: Dalos Anna). A kötet megvásárolható a Penna Könyvesbolt-ban. |
|
Egyéb események, hírek
2024. szeptember 23. és 26. között került sor az International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA) éves kongresszusára. A rendezvényen – melynek a Valenciai Egyetem adott otthont – 52 országból 262 szakember vett részt, kutatók, könyvtárosok, archiváriusok, informatikusok, az audiovizuális ipar képviselői. Magyarországot Szabó Ferenc János, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet 20-21. Századi Magyar Zenei Archívumának tudományos munkatársa képviselte, Kocsis Géza, a baseli Paul Sacher Stiftung munkatársa mellett. A kongresszuson került sor a IASA éves közgyűlésére is. Szabó Ferenc János a IASA Discography Committee alelnökeként részt vett a bizottság ülésein, valamint „Audiovisual Collections in Hungary – Where Do We Stand Now?” címmel előadást tartott a magyar audiovizuális gyűjteményekről. |
|
Kusz Veronika, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum tudományos főmunkatársa sikerrel pályázott Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíj Programjára. A 2024–2027-ig tartó támogatási időszak alatt Weiner Leó írásainak közreadását készíti elő. |
|
A Magyar Tudományos Akadémia Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya ajánlása nyomán Kurtág György nyerte el a 2024. évi zeneművészeti Wolf-díjat. Az indoklás a Wolf Alapítvány honlapján olvasható. |
|
Kusz Veronika, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum tudományos főmunkatársa a Bölcsészettudományi Kutatóközpont tudományos-ismeretterjesztő podcastjának, a Glosszának volt vendége Szilágyi Szabolccsal. A „Párhuzamos életek: egy zenetörténész és egy fuvolaművész közös munkája” című beszélgetést Szilágyi Adrienn és Szilágyi Zsolt vezette. |
|
Kusz Veronika, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum tudományos főmunkatársa a „Musica Mercata 2024” című tudományos konferencián tartott előadást Helsinkben „Promoting a war criminal? The struggles of Ernst von Dohnányi and his impresario Andrew Schulhof in the United States (1949–1953)” címmel. |
|
Dalos Anna, a 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum vezetője Young Hungarian Composers in the Path of Minimalism in the 1980s: The „Group 180” címmel előadást tartott a Nemzetközi Minimalista Társaság 9. nemzetközi konferenciáján Belgrádban, a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémián. A Minimalist Intersections című konferencia programja itt tekinthető meg. |
|
A svédországi Örebro Egyetem zenei, színházi és képzőművészeti fakultása 2024. április 9. és 11. között a stockholmi Olasz Kulturális Intézetben rendezte meg a Neue Sachlichkeit North and South. Transforming Music during the European Interwar Years (and Beyond) című konferenciát. A szimpózium előadói a Neue Sachlichkeit jelenséget vizsgálták zeneszerzés-történeti, zeneesztétikai, hatás- és médiatörténeti, valamint előadóművészeti szempontból. Szabó Ferenc János, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézetének tudományos munkatársa „Record criticism and new attitudes of music listeners” című előadásában Polgár Tibor zeneszerző a Tükör folyóiratban megjelent hanglemezkritikáinak elemzésével a harmincas évek új, objektívebb, a gépzene által életre hívott zenehallgatási módjait tárgyalta. A konferencia programja itt megtekinthető: Konferencia programja. |
|
A Zenetudományi Intézet fennállásának ötvenedik évfordulójára rendezett konferencián Dalos Anna és Ignácz Ádám tartott előadást a 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum gyűjteményeiről. Sziklai Sára Bíbor Falvy Zoltánról beszélt. |
|
Bezárt a Ligeti Labyrinth című kiállítás a bázeli Musikmuseumban. A kiállítást a bázeli Paul Sacher Alapítvány és a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet 20-21. Századi Magyar Zenei Archívuma közösen rendezte, előbb Budapesten, majd Bázelben volt látható. A kiállítás kurátorai: Dalos Anna, Kerékfy Márton, Heidy Zimmermann. |
|
Elhunyt Eötvös Péter, korunk egyik legjelentősebb zeneszerzője, karmestere és karmesterpedagógusa, a kortárs zene promotálásának egyik meghatározó személyisége. Nagyhatású operái, zenekari és kamaraművei révén korunk egyik legtöbbet játszott zeneszerzője volt. |
|
Megjelent Szabó Ferenc János His Master's Voice, 1928. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium gramofonakciója című kismonográfiája a Musicologia Hungarica sorozat 6. köteteként (sorozatszerkesztő: Dalos Anna). A kötet megvásárolható a Penna Könyvesbolt-ban. |
|
2024. január 18-án jelent meg az archívum munkatársa, Laskai Anna szerkesztésében a Pillanatképek egy zenekar történetéből. Kiállítás a Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulója alkalmából című kétnyelvű kiállítási katalógus. A novemberben megnyílt kiállítás továbbra is látogatható a Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában, ahol – a Penna Könyvesbolt mellett – a kötet meg is vásárolható. |
|
Elkészült Vujicsics Tihamér magyar, angol és szerb nyelvű honlapja. A Vujicsics-gyűjtemény című honlap a Zenetudományi Intézet honlapján érhető el. |
|
2024 decemberében megjelent Szabó Ferenc János, a ZTI 20-21. Századi Magyar Zenei Archívumának tudományos munkatársa "Carissima Pillangó" - Szamosi Elza művészete című könyve. A Szamosi Elza és Giacomo Puccini halálának centenáriuma alkalmából megjelent kötet a Gramofon Könyvek kiadásában látott napvilágot. |
|
2023. december 21-én jelent meg az archívum két munkatársa, Kusz Veronika és Laskai Anna közreadásában Dohnányi Ernő Franz Schubert zongorára írt kompozíciójának, az f-moll fantázia zenekari hangszerelésének hasonmás fakszimile-kiadása kétnyelvű – magyar és angol – bevezető tanulmánnyal. A kötet megvásárolható a Penna Könyvesboltban. A kötet megrendelhető a Penna Könyvesboltban. |
|
Sajtóhíradások az archívumról
A svédországi Örebro Egyetem zenei, színházi és képzőművészeti fakultása 2024. április 9. és 11. között a stockholmi Olasz Kulturális Intézetben rendezte meg a Neue Sachlichkeit North and South. Transforming Music during the European Interwar Years (and Beyond) című konferenciát. A szimpózium előadói a Neue Sachlichkeit jelenséget vizsgálták zeneszerzés-történeti, zeneesztétikai, hatás- és médiatörténeti, valamint előadóművészeti szempontból. Szabó Ferenc János, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézetének tudományos munkatársa „Record criticism and new attitudes of music listeners” című előadásában Polgár Tibor zeneszerző a Tükör folyóiratban megjelent hanglemezkritikáinak elemzésével a harmincas évek új, objektívebb, a gépzene által életre hívott zenehallgatási módjait tárgyalta.
A konferencia programja itt megtekinthető: https://www.oru.se/english/schools/music-theatre-and-art/research/conference-neue-sachlichkeit-north-and-south-9-11-april-2024/ |
|
2024. március 13-án a Bartók Rádió Összhang című műsorában Laskai Anna, az archívum tudományos segédmunkatársa Katona Mártával beszélgetetett a tavaly megjelent, Csuka Béláról szóló kismonográfiájáról: Egy előadóművész-gondolkodó portréja. Csuka Béla (1893–1957) gordonkaművész zenetudományi munkássága. Az interjúban két további kiadványról is szó esett: a Pillanatképek egy zenekar történetéből. Kiállítás a Budapesti Filharmóniai Társaság fennállásának 170. évfordulója alkalmából című kétnyelvű kiállítási katalógusról, valamint a Kusz Veronikával közösen közreadott hasonmás-fakszimile kiadványról: Franz Schubert–Dohnányi Ernő: f-moll fantázia zenekarra / Franz Schubert–Ernst von Dohnányi: Fantasy in F Minor for Orchestra.Az interjú itt (ÖSSZHANG - ZENEI ÉLET AKTUALÍTÁSAI) érhető el. |
|