A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Ligeti and Hungary. Rootedness and Cosmopolitanism – International symposium on the 90th anniversary of György Ligeti's birth (12–14, July 2013)
Booklet of the symposium (Biographies of Speakers and Abstracts)
Richard STEINITZ: Scepticism and Curiosity: an Aesthetic of Enchantment
Anna DALOS: Ligeti and the Beginnings of Bartók Analysis in Hungary
Bianca ŢIPLEA TEMEŞ: Ligeti and Romanian Folk Music: an Insight from the Paul Sacher Foundation
Frederik KNOP: Making It Home? The Natural Sciences as a Site of Belonging in György Ligeti’s Music
Amy BAUER: Genre as Émigré: the Return of the Repressed in Ligeti’s Second Quartet
Zoltán FARKAS: The Finite Infinite: the Confines of Range and their Significance in György Ligeti’s Compositions
Kyoko OKUMURA: Ligeti’s Atmosphères: a Crystallization of his Multi-Colored Associations
Márton KERÉKFY: Ironic Self-Portraits? Ligeti’s Hungarian Rock and Passacaglia ungherese
Volker HELBING: Remembrance, Destruction, Emotion and Humour in Ligeti’s Violin Concerto
Louise DUCHESNEAU: Introduction to the Screening of Ligeti’s lecture
Pictures of the Conference / Képek a konferenciáról