A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Évfordulók nyomában 2015 (2015. június 10.)
A konferencia meghívója, részletes programja
A konferencián elhangzott előadások szövegei
Kovács Ilona: „Egy évig csak Beethoven-, Brahms-, Bruckner-, Mahler-szimfóniákat vezényelni, és utána meghalni!” – Adalékok Jemnitz Sándor fiatalkori portréjához (Megjelent: Magyar Zene, 2015. május)
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Sipos Soma Mihály: Égi jelek és földi valóság: Az Ulysses helye Seiber Mátyás életművében
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Radics Éva: Takács Jenő és a világörökség. A Fülöp-szigeteki kutatás
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Németh Zsombor: Choreae Hungaricae Lupi: Farkas Ferenc Régi magyar táncai
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Pintér Csilla Mária: Modern magyar ritmustan, 1911/1927
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Ránki András: Az esztétikum sajátosságának zene-fejezetéről
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Ignácz Ádám: A beat ürügyén – a szocialista realizmusról. A populáris zene helye Maróthy János esztétikai gondolkodásában
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Loch Gergely: Rózmann Ákos Tizenkét stációja. A mű keletkezése és az értelmezés szöveges támpontjai
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Illés Mária: Vántus István: Gemma – egy zeneszerzői önarckép
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Dalos Anna: Sári József és a posztmodern zene születése Magyarországon (1967–1990)
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Gulyásné Somogyi Klára: „A szerenádok, concertinók és divertimentók, a pasztorálok és fantáziák levegősen zengő, játékos vagy borongó dallamai közt”. Weiner Leó zeneszerzői hagyatéka a Zeneakadémia Könyvtárában
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Retkes Attila: Kisörspusztától a Sóhajkeserűig – Dresch Mihály pályakezdése
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Bali János: Repetitio mater studiorum est: Sáry László repetitív darabjai és a hazai zenepedagógia
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt