A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Támogatott, ajánlott, hivatalos – A populáris zene és a kulturális politika viszonya Magyarországon (2015. szeptember 17–18.)
A konferencia meghívója, részletes programja
A konferencián elhangzott előadások szövegei
Standeisky Éva: Hatalom és kultúra
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Zipernovszky Kornél: A cigányzenei lobbi és a jazz népszerűségének növekedése
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Jávorszky Béla Szilárd: Kiss Imre és a Magyar Rádió ambivalens hatása a hetvenes-nyolcvanas évek jazzéletére
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Varga Luca: „A műfajnak nem ellensége senki”. Az 1972/73-as musicalpályázat
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Jákfalvi Magdolna: Képzelt popfesztivál
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Ring Orsolya: A struktúra peremén: a Rock Színház a nyolcvanas években
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Berta János: „Sajnálom magam”. A könnyűzene reprezentációja a szociológiai dokumentumfilmekben az 1960–70-es évek fordulóján
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Gyárfás Péter: Képkereső. Lemezborítók Magyarországon
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
György Péter: A slágerzene politikája a Kádár-korszakban
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Ignácz Ádám: A szórakoztató zene szovjet követei Magyarországon a klasszikus sztálinizmus időszakában
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Heltai Gyöngyi: Az operett szerepei a magyar kulturális diplomáciában
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Csatári Bence: A Magyar Rádió könnyűzenei politikája a Kádár-korszakban
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Kappanyos András: Az ellenkultúra domesztikálása: Táncdalfesztivál 1966–68
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Povedák Kinga: A kétszeresen alternatív zenei szubkultúra: könnyűzene a magyar katolikus egyházban a szocializmus éveiben
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Zombori Mónika: „Tedd magad nyilvánossá”. New wave együttesek és a cenzúra működése a nyolcvanas években
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Véri Dániel: „Sír Solymosi Eszter”. Vérvád és zene kapcsolata Erdélyi Józseftől az Egészséges Fejbőrig
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt