A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Dohnányi Day 2017. An International Conference on the 140th Anniversary of Ernst von Dohnányi’s Birth (7 December 2017)
A konferencia meghívója, részletes programja
A konferencián elhangzott előadások szövegei
Thomas Kabisch: Ernst von Dohnányi – A Figure of “Musikalische Moderne” – Keynote Speech
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
David Vondráček: Dohnányi and the Tradition of Chamber Music: The Piano Quintet no. 2 in E flat Minor op. 26
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Paolo Munaò: Ernst von Dohnányi’s “Italianisms”: The First Solo Appearance and his Last Piano Composition (lecture recital)
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Veronika Kusz: The “Last Romantic” – A Bit Drunk? Bartók in Dohnányi’s Music
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Daniel Lebon: Musical Speech Analogy in Dohnányi’s Der Schleier der Pierrette
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Emmanuelle Moriat: Dohnányi and Some of his Contemporaries (lecture recital with the contribution of folk singer Dorottya Tóth)
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
László Gombos: Dohnányi’s Career in his Berlin Years
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Dagmara Łopatowska-Romsvik: Ernst von Dohnányi’s Concerts in Kristiania
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Éva Kelemen: Ovation from “Coast to Coast”: Dohnányi’s Concerts in North America Between 1921 and 1927
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
James A. Grymes: “The Last Romantic: Dohnányi’s American Concert Recordings” – CD Launch (through online connection)
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Adriano Giardina: Dohnányi’s Performing Style in Mozart’s Piano Concerto in G major K. 453
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
László Sztachó: Predictability, Freedom, and Spontaneity: The Performing Style of Dohnányi
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt
Angela Willoughby: Ernst von Dohnányi and Edward Kilenyi – A Documentary Film (lecture and film projection)
A tanulmány teljes szövege • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt