A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Hírek, események |
|
A Nemzetközi Kodály Társaság 26th szimpóziuma 2023 július 31. és augusztus 4. között zajlott le Los Angelesben, a Colburn School of Music-ban. Az esemény egyben az első 1973-as Holy Names College-ben tartott IKS szimpozíum 50. úgynevezett “golden” évfordulója volt. Kitűnő szervezés, elfogadható kollégiumi szállás, saját zsebre történő étkezés és néha öt párhuzamos szekció. Számtalan élvezetes zenei programban is volt részünk, hely hiánya miatt most csak a Takács Kvartettet a Los Angelesi gyermekkórust, és három magyar fiúból és három portugál lányból álló sajt együttesét. Elnézést a kimaradottaktól.
Hagyományosan sok magyar vett részt, ők és a nemzetközi résztvevők is hagyományosan Kodály módszert alkalmazó zenetanárok. A ZTI-t Dalos Anna és magam képviseltük, Anna keynote speaker-ként külön is öregbítette Intézetünk hírnevét.
Magam előadtam a konferencíán, meglátogattam 2004-2005-ös Fulbright ösztöndíjam színhelyét, a UCLA-t és főleg: számos alkalommal tanácskoztunk a László Vikár Fórum keretén belül. Ugyanis Dr. Jerry L. Jaccard, az IKS elnöke (akivel 2004-ben gyűjtöttem a navahó indiánok között), a társaság kebelén belül alapított egy László Vikár Fórumot, melynek magam is alapító tagja vagyok. A népzenei elemzésre koncentráló Fórum egyik célja egy adatbázis létrehozása az IKS tagjai részére, ebben az együtt töltött napok alatt jelentős előrelépést értünk el.
A Fórum tagjai mellet különösen sok időt töltöttem Gilbert De Greeve úrral, és újdonsült barátaimmal Los Angeles néhány nevezetességét is meg tudtuk nézni: a felhőkarcolókat, egy kínai templomot chinatown-ban, a Walt Disney Concert hallt és a Broad Muzeumot, melyben elsősorban David Woynarowicz képei fogtak meg.
Augusztus 6-án este értem haza, 7-én pedig már Csíkszereda felé “robogtam” a Korona vonattal, hogy 8-án már neki is kezdjünk a “Bartók nyomában” film forgatásának.
Dalos Anna keynote speaker-ként
László Vikár Fórum
Gilbert De Greeve úrral
Los Angelesben
A felhőkarcolók tövében
Egy kínai templom előtere Chinatown-ban
A Walt Disney Concert hall
A Broad Muzeum melyben elsősorban David Woynarowicz képei fogtak meg
Bartók nyomában filmforgatás