A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Hírek, események |
|
Az első adásban Németh István-Csaba beszélget Kusz Veronikával, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum tudományos főmunkatársával, Veronika legújabb Dohnányi-kötetéről. A műsor a 2025. március 20-i Rendkívüli Tudományos Fórumon tartott könyvbemutatón elhangzottakat alapul véve, azokra visszatérve járja körül e kivételes publikáció létrejöttének körülményeit. Szóba kerül Veronikának – a University of California Presst követően – az Oxford University Pressnél szerzőként szerzett tapasztalata, az amerikai társszerkesztővel, James A. Grymes-szal (University of North Carolina) való együttműködése, valamint az a komplex viszonyrendszer, amely a zeneszerzői írások hitelessége, a fokozatosan előre haladó tudományos feltárás és az annotált dokumentum-közreadás között fennáll. Elhangzik továbbá néhány személyes jellegű – és máshol nem hallható –megnyilatkozás is a kutatónak a kutatás tárgyához fűző viszonyáról, ill. napjaink új típusú kihívásait legyőzni képes munkaetikájáról.
A Repríz adásainak közzététele a páros hónapok utolsó hetében várható. A felvétel a bejáratott streaming-platformokon hallható, de természetesen elindítható innen, a Zenetudományi Intézet honlapjáról is. A szerkesztőség e-mail címe Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., tagjai pedig Németh Zsombor, Lipták Dániel és Németh István Csaba. Hangmérnök: Buzás Attila, logó: Vizinger Zsolt
Felelős kiadó: a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet igazgatója, Richter Pál
© Repríz, a Zenetudományi Intézet podcast-sorozata (2025)
Kapcsolódó linkek:
https://zti.hu/hu/mza/munkatarsak/84-kusz-veronika
https://www.ucpress.edu/books/a-wayfaring-stranger/hardcover
https://coaa.charlotte.edu/people/james-grymes/
https://www.linkedin.com/in/jamesagrymes/
A podcast elérhetőségei:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61576009853507
https://www.youtube.com/watch?v=o-vCZmAEAcA&list=PLO4IEQZa_8XOxV-8c6dyxSqzGWZd1-sUj