A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Hírek, események |
|
|
Gilányi Gabriella: Töredéktől a műhelyig. Egy 15. századi Graduale Strigoniense rekonstrukciója – könyvbemutató HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2025. június 5. csütörtök, 15 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
A HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének Régi Zenetörténeti Osztálya meghívja Önt Gilányi Gabriella: Töredéktől a műhelyig. Egy 15. századi Graduale Strigoniense rekonstrukciója (Resonemus pariter 4, sorozatszerkesztő: Czagány Zsuzsa) c. kétnyelvű monográfiájának minikoncerttel egybekötött bemutatójára.
Bevezetőt mond Czagány Zsuzsa, a HUN-REN BTK Régi Zenetörténeti Osztályának vezetője
Gilányi Gabriella: Töredéktől a műhelyig és azon túl
Statuit ei Dominus – introitus
Tollite hostias – graduále
Super flumina Babylonis – offertórium
Giovanni Pierluigi da Palestrina: Super flumina Babylonis – ötszólamú offertórium
A kötetet bemutatja Hende Fanni, a HUN-REN-OSZK Fragmenta et Codices Kutatócsoport tagja
Benedictus es Domine – Dániel-kantikum
O rex et apostole Stephane – alleluja
Memento verbi tui – kommúnió
Posuisti Domine – kommúnió
William Byrd: Assumpta est Maria – ötszólamú offertórium
A gregorián és polifón zenei tételek előadásában közremüködik: Enyedi Mózes, Gilányi Gabriella, Göbölösné Gaál Eszter, Tóka Ágoston, Tóka Borbála
A rendezvényen a bemutatott könyv kedvezményesen megásárolható.