A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Középkori zeneelmélet


 

  • 1934-ben jelent meg Bartha Dénes klasszikus monográfiája Szalkai László, a későbbi esztergomi érsek 1490-ben készült iskolai zeneelméleti jegyzeteiről.
  • A szöveg kiadását is tartalmazó könyv máig az egyetlen nagyobb szabású hazai publikáció, amely középkori zeneelmélettel foglalkozik.
  • 2002-ben szerveződött az a nemzetközi kutatócsoport - Corpus Hollandrinum -, amely a 14-16. századi cseh, lengyel, német és magyar zeneelméleti szövegek mögött álló késő középkori tanszöveghagyományt és zeneelméleti hagyományt rekonstruálta.
  • Az eredmények alapvető változást hoztak a magyar zenetörténeti kutatás addigi szemléletmódjában: Szalkai jegyzete ugyan hazai viszonylatban továbbra is páratlan, mégsem elszigetelt jelenség, hanem egy késő középkori közép-európai traktátushagyomány része.
  • A kutatócsoport magyar résztvevőinek érdeme, hogy az addig kizárólag zeneelméleti szöveghagyományként kezelt, filológiai módszerekkel megközelített szövegegyüttest zenetörténeti szempontú kutatás tárgyává tették, s rekonstruálták a hátterében álló liturgikus énekgyakorlatot. Ezzel a zeneelméleti gondolkodás és a késő középkori gregorián gyakorlat sokirányú differenciált kapcsolatrendszere vált tapinthatóvá.

Manus Guidonis 01