A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Hírek, események


 Tudományos fórum >>>

szept20

 

Dalos Anna: Az MTA BTK Zenetudományi Intézet új Lendület-kutatócsoportjáról. A 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum és Kutatócsoport bemutatkozása
Bartók terem, 2012. szeptember 20. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

jun21

 

Bozó Péter: Párizsi élet Pest-Budán - Offenbach a magyar fővárosban, 1859-1900
Bartók terem, 2012. június 21. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

maj24

 

Táborszky Györgyi: Az eddig elhanyagolt repertoár vizsgálata - szekvenciák az osztrák bencés kolostorokban
Bartók terem, 2012. május 24. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

apr26

 

Karácsony Zoltán: "Figurás szemben" - A kalotaszegi legényes kettes előadásmódjáról
Bartók terem, 2012. április 26. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

marc22

 

Kurczné Szaszovszky Ágnes: A veszprémi pontifikále templomszentelési ordója
Bartók terem, 2012. március 22. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

marc1

 

Kerékfy Márton: Ligeti György 1949/50-es népzenei tanulmányútja
Bartók terem, 2012. március 1. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

feb16

 

Tari Lujza: Egy ismeretlen magyar népzenegyűjtés a berlini Phonogramm-Archivban (1935, 1937)
Bartók terem, 2012. február 16. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

feb2

 

Felföldi László: A forráskiadás aktuális feladatai és problémái a néptánckutatásban
Bartók terem, 2012. február 2. csütörtök, 10 óra

Absztrakt

jun16

 

Dóka Krisztina: A „magyar néptánc” és a népi tánckultúra a 20. század első felében
Bartók terem, 2011. június 16. csütörtök, 10 óra

maj
26

 

Büky Virág: Adalékok Bartók és a cigányság kapcsolatához
Bartók terem, 2011. május 26. csütörtök, 10 óra

apr
28

 

Rákai Zsuzsa: Történelem és fikció, tartalom kontra funkció
Bartók terem, 2011. április 28. csütörtök, 10 óra

marc24   Baranyi Anna: Jelmez- és díszlettervek Erkel Ferenc Brankovics György című operájának 1874-es ősbemutatójához és 1889-es felújításához
Bartók terem, 2011. március 24. csütörtök, 10 óra

feb
17
  Tamás Ildikó: „Kevés szó van benne kidalolva” A lapp folklórszövegek kutatásának módszertani kérdései
Bartók terem, 2011. február 17. csütörtök, 10 óra
jan
13
  Dalos Anna: A „Harmincasok” és az új zenei fordulat (1957–1968)
Bartók terem, 2011. január 13. csütörtök, 10 óra

szept16

 

Csépe Valéria (MTA PI): A velünk született zene
Bartók terem, 2010. szeptember 16. csütörtök, 10 óra

marc25   Richter Pál: A magyarországi pálosok zeneélete és zenéje a 18. században
Bartók terem, 2010. március 25. csütörtök, 15 óra

jan
28
  Németh István: A népzenei hangarchívum 1969-2009
Bartók terem, 2010. január 28. csütörtök, 10 óra
dec17   Ferenczi Ilona: A graduálkutatás mai állása - Tervezet a XVI-XVII. századi magyar nyelvű antifónák kiadásához
Bartók terem, 2009. december 17. csütörtök, 10 óra
nov
19
  Baranyi Anna - Mikusi Balázs: Joseph Haydn és Magyarország – bicentenáriumi emlékkiállítás (tárlatvezetés)
Bartók terem, 2009. november 19. csütörtök, 10 óra

okt22

 

Rudasné Bajcsay Márta: Kötetlen műfaj kötöttségei egy gyimesi siratóban
Bartók terem, 2009. október 22. csütörtök, 10 óra

szept
24

 

Dobszay László: Mi is az a CAO-ECE?
Bartók terem, 2009. szeptember 24. csütörtök, 10 óra

apr
23

 

Dalos Anna: Úton a neoavantgárd felé – Jeney Zoltán, Sáry László és Vidovszky László tanulóévei
Bartók terem, 2009. április 23. csütörtök, 10 óra

marc26   Halász Péter: A rejtélyes Quartbuch – Egy 18. századi kottajegyzékről
Bartók terem, 2009. március 26. csütörtök, 10 óra

feb12   Kusz Veronika: „A wayfaring stranger” – Dohnányi Amerikai rapszódiája
Bartók terem, 2009. február 12. csütörtök, 10 óra
jan
22
  Lázár Katalin: Javaslat a Zenetudományi Intézet játékgyűjteményének közzétételére
Bartók terem, 2009. január 22. csütörtök, 10 óra