A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
A miseordinárium dallamai
- Az 50-es, 60-as években készült nemzetközi ordinárium-katalógusok (Melnicki 1955, Bosse 1955, Thannabaur 1962, Schildbach 1967) jól mutatták, hogy az ordinárium-dallamokat a mise propriumainál jóval szabadabban kezelték, ennél fogva az állandó szövegekhez igen színes és változatos, hagyományonként, forrásonként jelentősen eltérő repertoár tartozhat.
- A Régi Zenetörténeti Osztályon a 70-es években elkezdődött dallamkiírások nemcsak megerősítették ezt, hanem arra is rámutattak, hogy a késő középkori dallamgyarapításból minden európai régió kivette a részét, egyes területek még az átlagnál is intenzívebben.
- Ezek közé tartozott a közép-európai régió is, amelynek forrásanyagát a nemzetközi katalógusok lényegében mellőzték. Márpedig a magyar források előzetes számos olyan dallamra derített fényt, amely a korábbi áttekintésekben nem szerepelt.
- E tapasztalat nyomán indult meg a 90-es években a források dallamainak szisztematikus kiírása és katalogizálása (ld. Ordinárium-dallamtár), illetve ehhez kapcsolódóan általában a műfaj kutatása.
- A kutatás elsősorban az alábbi kérdésekre összpontosult: Milyen mértékű volt a repertoár lokális gyarapodása? Milyen az arány a regionális vagy összeurópai törzsrepertoár, a csak adott hagyományra jellemző, illetve a kizárólag egyes forrásokban megjelenő, egyedi dallamok között? Milyen elvek szerint alakították ki az ordinárium-dallamok formuláit és ünnepi beosztását, s ezek hogyan viszonyulnak más hagyományokhoz vagy az európai szokásokhoz?
- Mint a fenti kérdések is jelzik, a kutatás horizontja fokozatosan emelkedett, s az évek során széleskörű regionális kutatássá terebélyesedett.