A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

 BB World Competition alaplogo HU w300px 

  Nemzetközi tudományos szimpózium 

  a Bartók Világverseny és Fesztivál keretében

 

  MTA BTK Zenetudományi Intézet

  Bartók Terem

 

 2017. szeptember 14-15.

 

 

A szimpózium angol nyelvű programfüzete (pdf) > 

Kétnyelvű versenykatalógus >

A Bartók Világverseny és Fesztivál hivatalos honlapja >

 

A szimpózium programja

(Az előadások nyelve angol)

 

1. ülés, 2017. szeptember 14., csütörtök délelőtt 

9.45–10.00 Ünnepélyes megnyitó beszédek

 

10.00–11.15 Bevezető előadás

David Cooper (Leedsi Egyetem): Bartók, életrajz és a hegedű

 

11.30–13.00 Konferencia-előadások, elnök: David Cooper

Büky Virág (Bartók Archívum): Az „ideális” és más toposzok megjelenése Bartók két hegedű-zongora szonátájában

Sylveline Bourion (Montreali Egyetem): Bartók és a hegedű: Román és magyar népzene átalakítása és beépítése két hegedűrapszódiájába

Németh Zsombor (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem): Waldbauer Imre és Bartók Béla

 

 

2. ülés, 2017. szeptember 14., csütörtök délután

 

14.00–15.15 Bevezető előadás

Elliott Antokoletz (Texasi Egyetem, Austin): Tonalitás vagy atonalitás Bartók 2. hegedű-zongora szonátájában? Népzenei hangsoroktól a tizenkétfokú zenei nyelvig

 

15.30–17.00 Konferencia-előadások, elnök: Elliott Antokoletz

Sarah Lucas (Iowai Egyetem): Bartók hegedűműveinek előadása és fogadtatása első amerikai koncertturnéja idején (1927–1928)

Biró Viola (Bartók Archívum): Bartók máramarosi hegedűsei

Nakahara Yusuke (Bartók Archívum): A zenei rend diadala? Többféle ösztönzés a Negyvennégy hegedűduó 37., „Preludium és kánon” című darabjában

 

 

3. ülés, 2017. szeptember 15., péntek délelőtt

 

10.00–11.15 Bevezető előadás

Laki Péter (Bard College): A hegedűverseny évtizede: Az új zene és az előadó az 1930-as években

 

11.30–13.00 Konferencia-előadások, elnök: Laki Péter

Németh G. István (Zenetudományi Intézet): Bartók verbunkos jellegű hegedűszólamainak hatása Adrian Pop műveire

Mohammad Moussa Khalaf (Bar-Ilan Egyetem, Izrael): Bartók hegedűje: Egy arab muzsikus a nyugati kultúráról

 

 

4. ülés, 2017. szeptember 15., péntek délután

 

14.00–15.15 Bevezető előadás

Somfai László (Bartók Archívum): Bartók 1. és 2. hegedű-zongora szonátája: A komponálás folyamata

 

15.30–17.00 Hegedű műhelygyakorlat („Workshop”)

Joseph Puglia (Királyi Zeneakadémia, Hága): Műhelymunka Bartók és Berio két hegedűre írt duóin

 
   

***

 

zenetudomanyi szines web s  Zeneakademia logo w200px

 

 

Támogató:

 

emmi logo s