A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Tudományos fórum - Ignácz Ádám
|
Ignácz Ádám: Populáris zene és nosztalgia a késő Kádár-korszakban Bartók terem, 2020. november 12. csütörtök, 10 óra |
From Wombs to Worship: Three Mothers – Anne, Elizabeth, and Mary – in the Liturgies of Prague and Cambrai. Barbara Haggh-Huglo online előadása
Az MTA Lendület-Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport szeretettel hív minden érdeklődőt, szakmán belül és kívül, a prágai, pozsonyi és budapesti zenei középkorász-műhelyek által kezdeményezett Early Music in Central Europe: Local Elements – Transregional Connections – International Research online előadássorozat nyitó előadására, melyet Barbara Haggh-Huglo, a University of Maryland, College Park professzora tart 2020. október 21-én 17.00 órakor.
Az előadás a ZOOM rendszerén keresztül követhető, mely előzetes regisztrációhoz kötött. A regisztrációhoz szükséges tudnivalók a meghívóban olvashatók.
Új adatbázis: „Népzene Bartók műveiben”
A Bartók Archívum új adatbázist tett közzé „Népzene Bartók műveiben” címmel, mely Bartók eredeti népi dallamokat felhasználó műveinek népzenei forrásait mutatja be. Tartalma Lampert Vera Népzene Bartók műveiben (Budapest: Helikon, 2005) című kötetében, valamint a Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása már megjelent köteteiben (München, Budapest: G. Henle Verlag, Editio Musica Budapest, 2016–) közölt adatokon alapul. Azonban – élve a digitális kiadás kínálta lehetőségekkel – ezeket az adatokat sokféle szempont szerint kereshető formában, magukat a népzenei forrásokat (hangfelvételeket és lejegyzéseket) pedig lehetőség szerint teljes körűen teszi közzé.
Az adatbázis a Zenetudományi Intézet honlapján az Adatbázisok menüpont alatt, illetve közvetlenül innen is elérhető. Szerkesztője Kerékfy Márton, társszerkesztője Biró Viola, a kottagrafikai munkákat Nakahara Yusuke és Büky Virág végezte. A bevezető szöveget Lampert Vera írta.
Az adatbázisról Biró Viola ismertetője a Bölcsészettudományi Kutatóközpont honlapján olvasható.
75 éve hunyt el Bartók Béla
Vikárius László, a Bartók Archívum vezetőjének emlékező beszéde Bartók sírjánál 2020. szeptember 26-án.
Koszorúzás az MTA székházában a Bartók emléktáblánál
A Zenetudományi Intézet igazgatója és a BTK ZTI Népzene- és Néptánckutató Osztály és Archívum munkatársai az emlékezés koszorúját helyezték el az MTA székházában, abban a helyiségben, ahol Bartók 1934-től dolgozott a magyar népdalok rendezésén.
Koszorúzás Bartók sírjánál
Fotó: Zeneakadémia.
A BTK Zenetudományi Intézet igazgatójának kiegészítései Berta Péter, a Magyarságtudományi Kutatóintézet munkatársának cikkéhez.
Dr. Eősze László temetése
Mélységes fájdalommal tudatjuk, hogy Dr. EŐSZE LÁSZLÓ Széchenyi-díjas zenetörténész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja 2020. augusztus 17-én visszaadta lelkét Teremtőjének. Hamvasztás utáni búcsúztatását 2020. szeptember 30-án 10.00 órakor a Farkasréti temető Hóvirág utcai ravatalozójában tartjuk evangélikus szertartás szerint.
„Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog”
(Jn 11, 25)
Életéért hálát adnak, halálát siratják, emlékét szívükben őrzik: fia és lánya, menye és veje, unokái, dédunokái; Csekő Imre és családja, rokonai, barátai, kollégái, tisztelői.
Dr. Eősze Lászlót a Magyar Művészeti Akadémia saját halottjának tekinti.
Táviratcím: Csekő, 1026 Budapest, Hollósy Simon utca 14.